Sprækker mellem gips og mursten

Hej LDS'ere
Jeg har fået et problem... I min stue er der lavet en gipsvæg som støder op mod en murstensvæg (Der er en åbning som er gjort mindre og der er sat en dør i...) men nu er der begyndt at komme revner ned langt samlingen!! Der er sat glat filt og malet

Hvad kan jeg gøre?? skal jeg give det en gang spartel og så male eller skal der kradses ud og spartles? hvordan ser det ud hvis der spartles ovenpå filt...? ser der ikke meget ens efter der bliver malet?

Med venlig hilsen
Frederik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville give samlingen en elasktisk fuge. Især i lejligehder og ældre bygninger der bevæger sig meget skal man være opmærksom på at sådannoget kan ske. Jeg har selv haft en flere cm stor revne i en brandmur.
Det er skideirriterende, men det er en del af den løbende vedligeholdelse på hus/lejlighed.
Men hvis din revne er opstået lige ved siden af hullet til døren, så kan du vel bare sætte en gerikte på karmen, så burde det jo dække revnen de næste par år.
Citat fra Twist

Jeg ville give samlingen en elasktisk fuge. Især i lejligehder og ældre bygninger der bevæger sig meget skal man være opmærksom på at sådannoget kan ske. Jeg har selv haft en flere cm stor revne i en brandmur.
Det er skideirriterende, men det er en del af den løbende vedligeholdelse på hus/lejlighed.
Men hvis din revne er opstået lige ved siden af hullet til døren, så kan du vel bare sætte en gerikte på karmen, så burde det jo dække revnen de næste par år.


Hmm jeg har vedhæftet et billede af min situation... jeg kan ikke komme til at fylde elastisk fuge i da det jo tidligere er spartlet og der er filt ovenpå...

det mørkegrå er mursten og det lysegrå er gips... det røde er revnen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Acrylfugemasse er en mulighed men ingen garanti mod sprækker på længere sigt. Ved sådanne samlinger mellem to uens materialer er eneste sikre metode mod (synlige) revnedannelser en godt udført spartling og herefter glasvæv på hele den pågældende væg. Glasvæv er meget stærkt og har en stor trækstyrke og kapacitet til at klare kræfterne fra udvidelse. Under glsvæven vil revnen sandsynligvis komme igen hvilket egentlig kan være ligemeget hvis arbejdet er gjort ordentligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har forresten set at du også skriver at der er filt på væggen. Væk med det (uanset om det er glasvæv eller andet materiale). Ny glasvæv skal på og vil ikke revne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nåh... Ja, hvis revnen sidder helt derhenne, så er det nok fordi skelettet til gipsen og væggen ikke længere følger hinanden HELT præcist. En sådan revne ville jeg nu nok IGEN enten vælge acryl hvis du alligevel vil have væv på, men det bliver altså svært at få vævet til at sidde ordentligt fast lige i et hjørne. ELLER at gå helt væk fra væv, og fuldspartle. Giv revnen lidt pollyfilla, og så vil der gå LAAANG tid inden der kommer en revne igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu bliver der brugt ord som glasvæv og glasfilt. Det ene er med "mønster og det andet uden - kan aldrig huske hvilken en der er den glatte:p . Du kan sagtens spartle hen over filten - den glatte. Når malere sætter filt op sker det at de f.eks. har fået slebet for meget af i spartelkanter ved gipspladesamlinger. Disse "lunker" ses først når filten er kommet op og er malet. De ligger så noget fint spartel hen over og maler igen og det ses slet ikke. Men du bliver nødt til at få skabt en "grøft" så du kan ligge noget i. Det mest optimale havde som også skrevet før, været en højelastisk fuge der kan overmales - så har væggen mulighed for at give sig. Acrylfuge er noget fanden har skabt - det kan ikke arbejde.
Acrylfuge arbejder fint.... Så længe du ikke køber den billige i jem&fix (som ellers er fin nok til en masse andre formål).
Du skal naturligvis have en fugemasse der er både overmalbar og en kende elastisk. De billige er hverken eller (og lyder også til at være årsagen til Ander77's had til dem), men du kan dog hos de lidt mere professionelle byggemarkeder finde en acrylfugemasse der er begge dele.
Men som sagt, så er pollyfilla også et godt og billigt alternativ. Det er dog ikke voldsomt elastisk, men hvis du alligevel vil dække over revnen med lidt filt eller væv bagefter, så er det jo ikke det store problem (i denne omgang).
Tak for jeres svar! Jeg tror lige jeg prøvet at tage et par billeder fordi jeg synes ikke jeg kan finde ud af hvordan jeg skulle bruge acryl eller anden elastisk merteriale... mit forsalg var at "krads" revnen ud og spartle, slibe, male.

Der er filt, det glatte!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også