Træbåd

Hej

Jeg overvejer at købe en ældre træbåd, den er bygget af lærk på eg og fra ca 1968.

Hvordan checker jeg at skroget er i den stand som sælger påstår?

Og kan den blive tæt igen når den har ligget på land de sidste 8 år.

/Per
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig afhængig af prisen, vil jeg anbefale dig at få en " expert " med til en bedømmelse. Der kan være mange ting galt råd/rustne spir samt vindsprækker mm. Spir har det med at ruste på land og skal så skiftes, og der er mange. Træ testes med en kniv, som ikke lige må kunne trykkes i. Båden kan da blive tæt, måske med hjælp af div. tætningsmidler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svar, jeg vil finde en tømmer til at tage med ud at se på båden.

Prisen er ellers meget fornuftig, det er en der skal væk så skaden er nok ikke så stor.

Jeg vender helt sikkert tilbage med flere spørgsmål hvis jeg køber den.

/Per
En tømrer ved nok mere om BYGNINGER end om både.
Det rigtigste er enten en skibstømrer eller en bådbygger.
Skibstømreren er nok mere til de grovere ting og en bådbygger arbejder mest med apteringer idag. Men jeg mener de må være bedre rustet til at vurderere hvad der kræves og hvad det koster end en tømrer.

Hvad er det for en slags båd?

Og hvilken størrelse??

MVH Njord
Jeg vil give Njord ret, en tømre har ikke ret meget tjek på bådebyggeri.
Du skal have fat i en bådebygger, og jeg vil nok tage mine forholds regler i forbindelse med en båd der havde stået på land så længe.

V.h. Håndværkeren
Her et lille billede af, hvor meget vand der kan komme ind. Det er efter 1,5 år på land, og behandling med vand indenbords, suppleret med våde tæpper og prof-10. Det er nu 3 uger siden hun kom i vandet, og er stadig ikke helt tæt. Da hun kom i, kunne en stor Grundfoss dykpumpe knapt holde hende flydende.
Annonce
Og et mere fra forreste kahyt.
Derfor overvejer jeg, at gå hjem for motor 2 dage efter hun er kommet i vandet. - var det ikke sådan du skrev *SS

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det var også hvad jeg gjorde... Det vil sige, jeg ventede til trediedagen så hun kunne sætte sig lidt mere. Havde jo erfarne folk med om bord. Tilsammen ca 100 års sejladserfaring... 135 sømil fra Kerteminde via Samsø-Grenå til Aalborg; 2 dage, skøn tur.
Respekt - så havde den tætnet sig meget på de to dage - faldt bare over din bemærkning med en dykpumpe for at blive flydende, og forestillede mig ikke, at du fik den iorden så hurtigt

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Efter 8 timer kunne bådens egen pumpe klare vandet. Der var 19 sekunders pause, med 22 sekunder pumpearbejde imellem. Men det tætnedes hurtigt time for time. Da vi sejlede hende hjem lænsede pumpen med 4,5 minutters interval. I dag lænser den hver 48-50 min. Der kommer ca 2-2,5 liter vand hver gang. Skal gerne ned på det halve. Kommer nok ikke udenom at få hende slået.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis