Ventilation - hvad må det koste?

Hej,

Jeg laver køkken og skal have etableret ventilation i sammenhæng med det. Vil gerne have det i forbindelse med aftræk fra emhætte. Jeg bor på 5. sal, som er den øverste og har dermed mulighed for at få sat motoren på loftet. Desuden er der en gammel skorsten, som tingene kan kobles på så det ikke bliver nødvendigt at gå op igennem taget.

Køkkenet er ca. 20 kvm. hvor jeg har brug for at få ventileret da der er problemer med skimmelsvamp pga. meget tynde vægge og kuldebroer om vinteren.

Hvad har jeg brug for - og hvad vil det kunne koste? Jeg er klar over at der er store prisforskelle, men jeg kan synes at det er svært at se logikken i en emhætte, der skal koste 4 gange så meget som motoren. Er der nogen der kan sige mig, hvorfor det er sådan?

På forhånd tak.

/Inger

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Inger.
Jeg kan godt nok kun give dig dette svar på prisforskelle, "hvad der tabes på Gyngerne - vindes på Karusellerne"
Og så må du ikke tilslutte din emhætte eller anden form for udluftning til skorstenen.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker,

Det er interessant hvad du siger, for jeg har haft en fra et professionelt ventilationsfirma ude samt en VVS'er og de anbefaler begge at man monterer det på skorstenen (bare for at sige, at det ikke er mig, der fik ideen til at gøre det). Hvorfor må man ikke det?

/Inger

Jeg ved det kun fra Skorstens fejeren, at der er en lov der forbyder brugen af skorstene til andet end hvad den blev bygget til.
Det kan vel hænge sammen med at der stadig er den mulighed at andre i ejendommen ville indstalere en ovn længere nede på skorstenen.
Og så har vi i MZ klubben et medlem der engang brugte skorstenen fra kælderen til afgasning af sin motorcykkel. Det var på en måde vældig smart, dog undrede det ham at da han kom op fra kælderen holdt brandbilerne uden for og i en af lejlighederne rendte de rundt og søgte efter ilden. Der var nemlig sket det at den familie far i lejligheden havde tilsluttet Emhætten til skorstenen så røgen havde væltet ud derfra. De fik så af bolig selskabet besked om at deres indstalation var meget ulovlig, og vores medlem hedder den dag i dag Kælder Brandmajoren i Klubben.

V.h. Håndværkeren
Det lyder interessant. Vi har i ejendommen et antal nedlagte skorstene (læs: det er forbudt for beboerne at sætte noget på dem uden ok fra bestyrelsen) og der er etableret ventilation med en motor på toppen, hvilket er lavet autoriseret.

Det som jeg også er meget interesseret i at finde ud af er en indikation af prisniveauet, som jeg synes er svært at finde. Håber der er nogen, som har et bud på det.

/Inger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis