Etageadskillelse - råd søges

Hej Alle

Jeg er igang med et større projekt som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal "sejle i havn " på den bedste måde.
Vi har soveværelse over stuen og etageadskillelsen er lavet for mange år siden som på det vedhæftede billede.
Problemet er ikke at gulvet er ustabilt/gynger, men at det knager helt urimeligt meget over det helt. Altid højt og larmende.
Det vil jeg så gøre noget ved. Øverst ligger der gulvtæppe, så kommer der 22 mm spånplade som er løsligt skruet ned i i de formentlig oprindelige 25 mm gulvbrædder. Disse er sømmet ned i limtræsbjælkerne som går gennem loftet og er synlige i stuen. Centerafstand er 1m.
Vi ønsker først og fremmest en løsning som ikke knirker unødvendigt. Jeg har fjernet nogle af spånpladerne og det er faktisk dem er er skyld i knirkeriet. Spørgsmåler er så hvordan jeg laver en god løsning.
Jeg har overvejet at skrue 50mm gange 100 mm reglar på begge sider af bjælkerne og lægget et nyt 30 mm fyrplanke gulv ovenpå. Men havd med lydisolerende gulvgips i 2 lag og et tæppe øverst.
Har I nogle forslag og synspunkter?

vh Anders
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hhm, du siger lyden kommer fra spånpladerne, men er det hele forklaringen?

Lyden opstår når to hosliggende emner forskydes. Derfor synes jeg det lyder mystisk at spånpladerne alle forårsager problemet.
Har du prøvet at skrue gulvplankerne fast i spærene med nye skruer?

Af træ konstruktioner er flydende gulv på gulvfilt på 22mm gulv spånplader en udemærket løsning på lyd isolering mellem 1. sal og stue (fra gang og legende børn o.l.). I dit tilfælde er spær afstanden for stor til at ligge spån plader, der skal f.eks. monteres stik-bjælker mellem bjælkerne.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis