Gulvvarme ved ventileret hulrum

Hej Alle LDSér
Og tak for et fint forum som giver mulighed for input, ideér, og en masse ny viden til os som gerne vil gøre det selv.
Jeg tror jeg har læst de fleste indlæg omkring gulvvarme(og det er mange wink , men er dog stadig lidt i tvivl i min specifikke situation..
Jeg har en bungalow fra 1932 som har randfundament og ventileret hulrum under gulvene. I forbindelse med at jeg alligevel skal brække gulvet op i soveværelset, har jeg spekuleret på muligheden for gulvvarme, men jeg er i tvivl om isoleringen.. på de tegninger jeg har af huset, ser det ud til at der er 10 cm beton, og over det 23 cm hulrum, og dernæst strøer og trægulv. jeg ved ikke hvad der er under de 10 cm beton, men jeg går ud fra at der ikke er isoleret.. Hvordan gjorde man i 1932? Kan jeg isolere godt nok, når jeg kun har mellemrummet mellem strøerne som er 10-12 cm? jeg ved at der anbefales 300 mm, men virker det ventilerede hulrum isolerende? Og tør jeg nævne Refleksiv isolering :???:

Venlig Hilsen
David
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej David

Nu skriver du ikke noget om hvilken gulvbelægning du vil have på.
Skal det være trægulv, så kunne du gøre sådan. Flamingo helevejen op fræse spor til varmeslangerne, lægge varmefordelingsplader og så trægulvet direkte oven på. Så kommer du tæt på 300mm isolering.
Skal der være klinker/fliser eller tæppe kan du også gøre som oven nævnte, men skifte træ gulvet ud med 22mm gulvkrydsfiner der limes i samlingerne.

Men da det er en renovering så er mindre isolering tilladt, så hvis du vil have betongulv, så kom alt det isolering i der kan være med et 8 cm betondæk.

Det betonlag der er i bunden af krybekælderen, lægger direkte på jorden, der er måske lidt sand mellem, men ingen isolering.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Min plan er at lægge trægulv, og jeg havde tænkt mig at bruge varmefordelingsplader under trægulvet. Jeg har ikke besluttet om det skal være svømmende eller skruet i. Jeg er i tvivl om det er smart at fylde krybekælderen op med flamingo, så forhindrer jeg vel ventilation i at virke optimalt.. Til gengæld, hvis ikke jeg udnytter krybekælderen har jeg begrænset højde til isoleringen.. Er der nogen som har erfaring med brug af kun 100mm isolering kombineret med varmefordelingsplader? Er det totalt hul i hovedet rent energimæssigt, og vil det være tilstrækkeligt en kold vinterdag?

Venlig Hilsen
David
100mm er altid bedre end ingen.
Prøv at lave nogle beregninger på isoleringtykkelse, og din varmebesparelse. Det kan du gøre her: http://sparpenge.rockwool.dk/front_end/?cc=dk
Hvis du bygger op med isolering helt nede fra bunden af din krybekælder, skal der ikke være ventilation i det område. Så længe der er ventilation i det resterende område i krypekælderen, er der ingen problemer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak FWM for dine svar
Det lyder jo som en løsning der er overskuelig, fylde krybekælderen op under værelset, med isolering, lægge varmefordelingsplader og trægulv.
Hvordan får jeg isoleringen til at passe i tykkelse så den når helt op til under strøerne? og skal jeg så lægge flamingo eller mineraluld, og hvad med dampspærre, og radon spærre? er det nødvendigt?
Jeg har læst lidt forskelligt i forummet ang. opfyldning af et ventileret hulrum, nogle antyder at det er dumt at fylde op og dermed lukke for ventilationen, og andre foreslår at sprøjte isolering ind og lukke hulrummet helt.. Jeg er stadig lidt usikker på om det vil have en negativ indvirkning på fugten, at fylde op med isolering i ca. 1/4 af husets areal.. hvordan sikrer jeg mig at jeg ikke gør nogen skade ved min renovering.
Bonus spgm: Er der fare for at min varmeinstallation ikke kan udvides/omformes til at drive et gulvvarmesystem i et enkelt værelse, når resten af huset er med "almindelige radiatorer", Jeg ved ikke om systemet er et eller to-strenget. jeg har Naturgasfyr.

Venlig Hilsen
David
Hej David

Styrolit har en beskrivelse af hvordan du kan opbygge gulvet http://www.styrolit.dk/p40.asp

Med hensyn til dit fyr, kører det så meget nu? Hvis ikke så er det stort nok. Og rummet vil bruge mindre Kw til opvarmning end før.
Har du planer om at lave gulvvarme i andre rum på et senerer tidspunkt? For så skal du sætte en shunt op, og der ved kommer der ikke så stor påvirkning på resten af dit varmesystem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis