fra batteri til almindelig strøm ?

Hej

jeg er ved at være færdig med at arbejde på min kolonihave. kablerne er trukket til hele huset. og der er en nødgenerator som levere strømmen til hele hytten. men så var det jeg tænkte på. er det muligt at sætte f.eks 2 bil batterier op, som vil blive ladet op af nødgeneratoren. og når så nødgeneratoren løber tør for benzin/eller bliver slukket. at den så skifter automatisk over til batterierne. løsningen jeg søger er i stil med sådan som en "ups" virker. er der en der har en god ide til hvordan det kan laves ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ska' du også ha' 220V

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil ikke anbefale bil batterier som backup til strøm i dit hus. Selvom fritids- eller solar batterier er langt dyrere, så holder de til mange flere op og afladninger. De er derfor altid den mest økonomiske løsning.
Ellers vil jeg sige at det er en god ide med et backup batteri til din generator. Generelt er det meget dyrt at køre en generator hele tiden og det både lugter og larmer (hvis du har naboer, skal de nok gøre dig opmærksom på det)
Det bedste forslag jeg kan give dig er at trække et DC lednings net og benytte LED 12VDC lys i stedet for at begynde med en Inverter (det er den som laver batteri DC støm om til husholdnings 220V el)
Køb dig et bil stereo til musikken, og drop TV, eller køb et til 12VDC. Køleskabe findes på gas, og de virker fortrineligt.
Sørg for at købe en ordentlig lader til dine batterier. Under ingen omstændigheder benyt en billig bil lader! Den griller dine batterier på record tid. Så er der bare tilbage at starte generatoren hver gang du ser 12,3 Volt på batterierne lig med 50% afladning, og derefter nyde stilheden og din benzintanks lange levetid.
Det der med at leve grønt, er ikke længere et spørgsmål om samvitighed, det er simpelthen god økonomi.
Jimskau
220 volt er også i en anden "strøm-klasse" Der er mange regler omkring 220 volt selvom det ikke er tilsluttet nettet (tror jeg) Rigtig mange ting kan købes til 12 volt så hvorfor ikke. Det kunne være at der var noget forsikringsmæssigt omkring at få 220 volt i hytten kontra 12 volt.
Men både 12 volt og 220 volt er lige "brand-skabelige"

 

Helt enig med jimskau. Du skal bruge marinebatterier - bilbatterier dør alt for hurtigt på den type forbrug. Derudover skal du da investere i et par 12 V solceller - de kan lade batteriet, og sådan en kolonihave bliver jo mest brugt om sommeren, så kan solcellerne så rigeligt klare det. De fleste camping køleskabe kan iøvrigt køre på både gas og 12 V. Så vil det være minimalt hvor meget du kommer til at bruge en larmende generator, og alt el bliver derfor 'gratis' når først anlægget er købt. Typisk kan du iøvrigt købe komplette anlæg med solceller, laderelæ og batterier. Ofte fås de også med 230 V indgang (til generatoren) og inverter til at lave 230 V.
Citat fra lynæs

Ska' du også ha' 220V


ja det var planen at have 220 V inde i huset
jeg siger 1000 tak for alle svarene.. det vil arbejdes videre på det med 12 dcsmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis