Kølesystem stoppet

Hjælp.
Kølesystemet i min gamle Marstal 5 HK er stoppet. Det vil sige, kølekanaler er slammer / rustet til.
Nogen der har en ide om et godt rust opløsende middel man ku' hælde i og se om det kunne opløse skidtet inden jeg splitter den ad.
Ved at det koster kassen hvis jeg først begynder at skille ad - rent bortset fra at jeg helst ikke vil til at hive motoren op.

Pumpe osv er tip top.

/Søren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det muligt at du kan vende kølepumpen, så den pumper væske "baglæns" igennem motoren? Den kan godt køre kortvarigt uden køling... Jeg kender ikke Marstal, men det virkede på min Volvo Penta. Men du skal nok ikke lade den køre alt for længe uden køling...
Hvis det er et to-kreds system kan du så ikke komme kølerrens i og så skylle det hele igennem med en haveslange.
Jeg ved ikke om du kan skylle retur på en et-kreds med en slange. Simpelthen smide en slange ind hvor vandet kommer ud.. tætne den og så spule.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ville nok prøve at ta' slangerne og aftapningsskruerne af og prøve med trykluft. Du kunne også prøve at fylde vandkamrene med rustopløser , fås i f.eks. trælaster og blandes med vand, det er rimeligt effektivt til formålet.
Ikke den slags på spraydåse. rolleyes
Har også prøvet med kaustisk soda, det renser godt og er skrappe sager, og skal skylles grundigt bagefter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis