Udgravning til gulvvarme

Har gravet ud til gulvarme i et 70er hus. Ca 60 cm under færdigt gulvniveau. Nu skal jeg have planeret underlaget så jeg kan få lagt flamingo ud. Problemet er at underlaget består af sten i størrelse fra 1 - 10 cm hvordan får jeg dette underlag plant.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smid noget grus på, det kan være f.eks. 0-8, eller 0-4

Men hvorfor har du gravet så meget af?

Venlig hilsen

Klaus
Der skal vel først planes ud, med passende materiale =50-100 mm.
Så skal der isoleres med min 300 mm.
Og der på skal der smides min 100 mm betondæk.

Så de 500 mm er da brugt.

Desuden er det nemmere at fylde på end det er at tage af, når først man er klar til at støbe.
Hvis du har et underlag af sten i tørelsen 1-10 cm, så har du bare brug for max 30-50 mm til at rette underlaget til med

Dertil kommer 300 mm isolering

Herefter 80 - max 100 mm beton

Færdig belægning f.eks trægulv 14 mm

I alt max 50 + 300 + 100 + 14 mm flydende trægulv = 464 mm

Esben L, hvis det er nemmere at fylde på end at tage af når man først skal støbe, så ender man jo med at få 236 mm beton på, og dette kan ikke anbefales

Venlig hilsen

Klaus
Min plan var min 150 mm beton pga at rummet er 60 m2, så det bliver en stor flade.
På tegningerne, jeg har af huset, står der at der at ca ligger 300mm sten, så jeg havde håbet at komme ned hvor der var sand. Stenene blev gravet ud med minnegraver, så jeg tog lid ekstra af, jeg kan jo altid isolere lidt mere end 300mm.
Jeg er blevet frarådet at bruge grus til at planere med da det tørre ud med tiden og drysser ned mellem stenene, med sætningsskader til følge.
150 mm beton er meget, og helt unødvendigt. Men det skader jo ikke bortset fra at dit gulv bliver ekstra "sløvt"

Det er jo et eller andet sted ligegyldigt hvad du planerer med, hvis du er bange for at materialet skal synke ned kan du jo bruge små perlesten, du kan jo selv afgøre hvor store de skal være for ikke at synke igennem.

Du kan også købe 30 poser Lecanødder, det er måske nemmere at have med at gøre end at skovle 3 m3 perlesten ind i huset.

Du kan jo også bare leje en lille pladeviberator, og vibrerer dit grus/sand ned, så gulvet er mættet. Der er mange muligheder, det er bare hvad der er nemmest for dig at skaffe, samt arbejde med der afgør sagen

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Eller vande sandet ned.

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Jeg vil helt sikker anbefale dig af bruge fyldsand, planere, vibrere, ilægge flamengo, rionet , varmerør og beton. Mellem 8 til 10 centimeter beton virker for mig, med mindre det er et maskinhus med varme hvorpå du skal køre gummiged.

Jeg vil bruge jernrør og lang lodestok til at rette fyldsandet af på og en 40 - 65 kg. pladevibrator.
Bare for at være på tværs her:

Dit underlag behøver ikke at være JÆVNT. Bare fast. Så som der er sagt, så er lidt sand og en vibrator en fin ide. Men du kan roligt lægge 300mm isolering ud ovenpå lidt halvtskævt underlag, hvis du efterfølgende skal have betongulv på.
Det er nemlig nogenlunde ligemeget om gulvet er 4 eller 8 cm tykt enkelte steder, så hvis bare du planer betongulvet så er det normalt nok. Husk dog at lægge TO lag 150mm istedet for ET lag 300mm gulvisolering, så du kan lægge dem forskudt. Det fordeler trykket mere jævnt, og du får også færre problemer ved samlingerne.
Det er ikke uvæsentligt om det er lige med isoleringen. Men det behøver jo ikke være lige på en millimeter men indenfor et par centimeter er fint nok

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

Det er faktisk ret vigtigt at sandet/underlaget for polystyrenenen er rettet godt af da hvert eneste hulrum vil få gulvet til at synke lidt med tiden.

Selv rettere jeg altid af som om det var til flisebelægning med T-skinner i sandet.

Hvis du har sten med hulrum i dit underlag ville løsningen med at vande det godt nok kunne løse problemet helt eller delvist, det var faktisk en meget brugt løsning i 60-erne og 70-erne når man ikke havde stampere/vibratorer til rådighed.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis