Min computer vil ikke starte...

Tidligere på måneden skrev jeg et indlæg her på siden for at få hjælp til min 3 år gamle stationære pc, som lige pludselig var begyndt at gå ud uden varsel. Jeg blev foreslået at det kunne være mit grafikkort den var gal med, så jeg prøvede med et jeg havde lånt, og det så ud til at virke uden problemer. I den tro, at det ville løse problemet gik jeg derfor ud og investerede i et nyt (og bedre) grafikkort. Og det virkede fint – indtil for nylig…

For nu er computeren igen begyndt lige pludselig at gå ud. Den slukker simpelthen helt af sig selv. Hvis jeg herefter forsøger at starte den op går der nogle sekunder så slukker den igen uden der når at komme noget på skærmen (men der kommer lys foran på computeren). Jeg kan dog få den startet op igen ved at tage grafikkortet ud og så sætte det på plads igen. Men stadigvæk med samme problem, altså at computeren igen pludselig går ud. Det kan være efter 5 minutter eller efter mange timer – det er forskelligt, så jeg ved aldrig hvor længe jeg kan bruge den før den bare slukker…

Jeg kan oplyse at jeg aldrig spiller særlig tunge spil som kræver meget af computeren – og den slukker altså uanset hvad jeg laver (også selvom jeg f.eks. bare er på nettet). Derudover har jeg længe haft siden af kabinettet taget af for at få luft ind til den (siden første gang jeg havde problemet). Den står hverken op af en radiator eller i et særligt varmt rum. Endelig skal det nævnes at jeg fik sat en helt ny CPU køler i, i januar i år.

Jeg har ved hjælp af et program prøvet at følge lidt med i temperaturen i computeren (da jeg har en mistanke om at f.eks. grafikkortet eller noget andet i computeren bliver for varmt, men jeg har ikke ret meget forstand på det så det er bare et gæt). Men det er dog svært at få aflæst temperaturerne lige når den går ud, da jeg jo aldrig ved hvornår den gør det. Det skal også siges at computeren også kan finde på at gå ud kort efter jeg har tændt den første gang i løbet af en dag (hvor temperaturerne jo ikke er så høje), så jeg ved ikke om problemet skal findes i temperaturerne. CPU’ens temperatur er den der ændrer sig mest, den kan af og til komme op på omkring 70 grader, men ligger for det meste på omkring 60 (første gang på dagen jeg starter computeren er den nok omkring 50 grader). Jeg ved ikke om det er for højt, men er det det, under jeg mig over at den helt nye CPU-køler ikke køler bedre. Den blev både udvalgt og sat i af en bekendt som har rigtig meget forstand på det, så jeg går bestemt ud fra at den sidder som den skal. Den kører i hvert fald og den er heller ikke støvet overhovedet.

Jeg håber virkelig at jeg kan få hjælp til at løse problemet her.

Hvis der er andre ting der er brug for at vide om computeren skal jeg se hvad jeg kan gøre…

Venlig hilsen

Palle
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv evt. at tjekke om harddisken giver et klik før computeren slukker. Hvis den gør, kan det være strømstikket på harddisken som sidder for løst.
Min første tanke er enten for høj varmeudvikling eller underdimensioneret strømforsyning.

Kan du ikke skrive, hvad der sidder i din computer? Hvilket grafikkort havde du før og hvilket har du nu? Hvilket mærke og hvor mange watt er din strømforsyning på?

Temperatur programmer er helt fine, men prøv i stedet med at starte computeren op med siden taget af, og så mærk på køleprofil fra grafikkort, cpu, northbridge (lille køleprofil på selve bundkortet), harddiske samt strømforsyningen.
Svar til #3

Det gamle grafikkort: FX 5500 AGP 8X 256 MB
Det nye: MSI GeForce 7600 GS 512 MB NV AGP

Strømforsyning: Mærke - ALTIS ATX-300PT (EC) - Total output 300W
Jeg tror at det er dit gfx der trækker for meget.. og så tænker jeg på om ikke det er et af de gfx der skal have et eksta strømstik.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

#5 Hvordan ser man om det er det? Ja du kan nok høre at jeg ikke har så meget forstand på det, så jeg må lige have lidt hjælp... smile
Annonce
Kig på selve grafikkortet. Det har muligvis plads til et 6-pin stik i modsat ende af, hvor du tilslutter skærmkablet.
Tjaa... der er et lille stik (eller det ligner i hvert fald et stik) dog med 4 tykke pinne... kan det være det?
Jeg havde samme problem med min gamle stationære computer.
Min søn, som er lidt af en nørd på området, kunne ikke finde ud af problemet, så jeg købte mig en ny computer.
En liden trøst........men det er måske alderdom, hvis der er noget der hedder det i den verden?
Det kan også være noget så simpelt som et ram-problem. Prøv at tage ram-blokkene ud - check at der ikke er støv i soklerne og sætte blokkene i igen. Hvis det ikke virker, så prøv at se om du kan låne noget ram et sted og teste om det ikke hjælper.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis