Hul i gammelt æbletræ

Har lige opdaget at voren ene gamle æbletræ har et rigtig dybt hul (10-15cm) ned i stammen.

Stammer sandsyneligvis fra en gammel gren der er der er knækket.

Skal man fylde noget i sådan et hul, for der ikke altid vil stå vand der i

Eller er der ikke noget at gøre ved det.??
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på hvor hullet er. Det er helt normalt at en knækket gren giver lidt ballade. Men den kan man bare save af helt inde ved stammen, så er det problem løst. MEN. Hvis der er hul helt ind i selve hovedstammen, så har træet jo nok svært ved at hive vand op, plus det får meget lettere diverse sygdomme. I dette tilfælde ved jeg ikke hvad den "normale" løsning vil være, men et nyt træ er da bestemt en mulighed.
Jeg fyldte engang sån et hul i træ med benton og det er ved at være mange år siden og træet gror stadigvæk og ser sund og rask ud
Glem alt om beton.
Du skal have vandet væk fra hullet,
så det ikke rådner mere
du kan bore et hul skråt nede fra så vandet kommer væk
så heler træet nok selv

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Hitman jeg er ikke enig i, at opgaven handler om at få vandet ud. Opgaven går på at hindre vandet i at komme ind.
Drænhul eller ej er det ikke godt for træet at der trænger vand ind på den side hvor der ikke er vækst/bark.
Om proppen er beton eller andet, som træet kan vokse ud over og lukke sig sammen om til sidst er ikke afgørende. Har selv anvendt cement med samme gode resultat som puch, så det ville jeg ikke have problem med at anbefale.

(men at man hensigtsmæssigt kan dræne hullet i forbindelse med at man lukker det er helt korrekt)
Annonce
Tror heller ikke det bliver så nemt at bore ind til bunden af hullet så skal det være et temlig langt bor.

Men tror bare, jeg giver det en gang cement så, er i gang med at mure i forvejen, så kan da hurtigt lige fylde det hul.
Hej

Det er selvfølgelig ikke optimalt at dit æbletræ har et hul i stammen. Det skyldes at en gren er skåret af på en måde så træet ikke selv har kunnet overvokse såret. Træet har dog et udemærket forsvar mod at det breder sig yderligere i stammen. Der er dannet nogle barriererzoner omkring det angrebne sted så rådet ikke kan sprede sig til resten af stammen.

Det er en meget dårlig ide at fylde hullet med beton (eller noget som helst andet). Det er en metode der sås meget for år tilbage - moderne forskning viser at det skader træet.
Det er også en dårlig ide at bore et drænhul. Dels sårer det træet yderligere og gennembryder den barriererzone (af fenol) som træet selv har skabt (du ødelægger altså træets eget forsvar). Dels har du ikke en chance for at ramme bunden af hullet præcist og så opnår du alligevel ikke hvad du forsøger.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Hullet er allere blevet fyldt med cement, og var desværre allerede noget rådent omkring hullet, det skar jeg væk inden det blev fyldt.

Så ser hvad der sker i fremtiden. om det går til eller overlever.
Dit træ skal nok overleve - ihvert fald i en årrække.

Men rådet vil brede sig og det at du har skåret råd væk inden du støbte med beton har helt sikkert gennembrudt forsvarszonerne flere steder og vil give rådet meget bedre muligheder for at sprede sig til resten af træet.

Træer er dog ret hårdføre og vil forsvare sig også mod dit "angreb".
Som råd til andre vil jeg dog slå fast at træet sev er det bedste til at tage hånd om såringer. Det eneste vi kan gøre for vores træer er at lægge snittene rigtigt når vi sårer træerne ved beskæring. Senere kan vi kun forværre situationen!
En gren skal altid beskæres hvor den starter og skal skæres så tæt som muligt ved den grenkrave der sider ved basis - dog uden at beskadige grenkraven. Denne grenkrave er det eneste sted på træet hvor der sidder en type af celler der er i stand til at starte en sårlukning.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Det er ret almindeligt at hælde beton eller lignende ned i sådan et hul, og træet skal nok overleve.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis