Hul i gammelt æbletræ

Har lige opdaget at voren ene gamle æbletræ har et rigtig dybt hul (10-15cm) ned i stammen.

Stammer sandsyneligvis fra en gammel gren der er der er knækket.

Skal man fylde noget i sådan et hul, for der ikke altid vil stå vand der i

Eller er der ikke noget at gøre ved det.??
Har lige opdaget at voren ene gamle æbletræ har et... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være at det er almindeligt - men det er bedre at lade være.

Man skader træet ved at gøre det. Det er rigtigt at træet nok skal overleve. Det skal det også nok hvis man intet gør. Al forskning viser at det overlever flest år hvis man intet gør. Eller rettere sagt: træets egne forsvarsmekanismer fungerer bedst uden indblanding.

Det er vigtigt at beskæringssnit lægges rigtigt, det giver træet de bedste muligheder for at overvokse såret. Er der først kommet råd er der faktisk ingen måder ar råde bod på miseren. Der er kun en mulighed nemlig at lade træets egen biologiske processer arbejde. Beton arbejder altså ikke sammen med træet i denne forbindelse.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Der kan da ellers komme "sjove" resultater ud af det når det engang skal saves ned. En af mine bekendte skulle fjerne et stort gammelt Rønnebær træ, han savede kun i kort tid, det viste sig da træet i sin tid var blevet plantet havde man støttet det med et vandrør, som det så var groet udenom.
Ja det er ganske troligt hvad træer kan overvokse.
Jeg har endnu aldrig savet i et træ der har vokset nær en gård uden at finde et eller andet inde i træet.
Søm, porcelænsklokker, en hestesko, en tøjrkæde viklet 2 gange rundt om stammen, en harve (den var nu kun delvist overvokset), søm, flere søm.

Søm ødelægger dog sjældent kæden mere end at den kan files op igen.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Det vildeste jeg har hørt var en cykkel der var groet ind i et træ.
ja så skulle cykellås vel være overflødigt.

og uden at være pedant håndsværker, så tror jeg ikke det er cyklen, der er groet ind i træet, men træet der er groet uden om cyklen wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis