vinduefabrikke har glemt notfræsning, hjælp til lysnings montering

Hejsa gør-det-selvere!

Jeg har lige fået mine nye vinduer, men der har åbenbart været en misforståelse mellem mig og fabrikanten, så vinduerne har kun fræsning til karmen i bunden. Jeg ville også have haft noter i top og sider til mit lysnings træ. Jeg havde så tænkt mig selv at fræse dem og lave alm fer/not samlinger, MEN nu har jeg været i 4 forskellige trælaster/byggemarkeder og de kigger alle sammen på mig som om jeg var faldet ned fra månen når jeg spørger efter noget materiale til lysninger med fer på.. Har I nogen forslag til hvordan jeg kringler den? Der var en trælastgut som foreslog at jeg lavede en bred fræsning på 10 mm og så bare brugte 10mm MDF og skyder pladen ind i fræsningen, dette kunne måske godt bruges da mine vinduer er ret tykke i karmen omkring 4 cm så der er plads til en stor not. Det eneste problem med den fremgangsmåde er at jeg jo så skal sømme mine gerikter på en noget tynd plade, 10 mm er jo ikke så meget at sømme op i..

Jeg vil gerne høre alle mulige forslag, da der helt sikkert er en del forskellige veje at gå..
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville nok sende tilbage til fabrikken og få det fræsset not i.!
Jeg kender godt den der følelse, når "fagdrengene" står der og kigger på en, som om man taler russisk. Heldigvis går det jo også somme tider den anden vej, når man selv er "eksperten", der skal lytte til andres "mærkelige" måder at beskrive hvad de ønsker på. wink

Jeg mener nu, at den ene trælastgut var inde på noget af det rigtige.

Da jeg selv fik sat nye vinduer i for nogle år siden - de kom med en not på 12 mm - lavede jeg mine lysninger i 16 mm krydsfiner, hvor jeg lavede en fals i siden af "lysningspladen", som var på de 12 mm der passede i den not, der var udfræset i vinduerne.
Hvis du gør sådan får du en fin overgang mellem din vindueskarm og lysningen på vinduessiden med alle de "grimme" udskæringer etc. skjult på den side der vender ud mod muren. Du kan så lave en lysning hvor tykkelsen kan blive lige så stor, som pladsen til ind mod muren tillader.
Falsen kan du lave enten med din overfræser (det lyder til du har sådan en) eller med en rundsav hvor du skærer falsen ud. Hvis du prøver dig lidt frem med noget træ/plader fra brokkasen til du har de rigtige indstillinger på fræseren eller saven går det sådan set nemt nok.
Sørg for at falsen ikke går for stramt i noten, da du risikerer at karmtræet flækker, hvis du skal mase/slå lysningen på plads.
Hvis du laver falsen i "overbredde" kan du bruge denne side til at skære væk af, når du skal lave den endelige tilpasning af bredden på lysningen. På den måde kan du få slebet og færdiggjort fladen og den kant du skal sømme din gerigt på helt, inden du monterer lysningen.
Jeg tror faktisk det sværest i din opgave bliver at få fræset noten i selve vinduet, men det afhænger jo en del af karmens udformning, hvor svært det bliver.

God fornøjelse med opgaven, og jeg håber mit indlæg kan være til hjælp/inspiration.
Hej Simon, mange tak for dit indlæg det lyder som en meget god fremgangsmåde!

Hvordan kan det være du har brugt krydsfiner og ikke MDF ? jeg tænker at MDF har en mere perfekt overflade og ikke flosser efter saven, men jeg ved tilgengæld ikke hvordan det er at fræse i når falsen skal laves..

Jeg har ikke nogen overfræser endnu, men er åben overfor udfordringen ved at lære og køre sådan en bandit, det er jo et fedt værktøj. Jeg tror ikke det bliver specielt svært at lave fræsningerne i viduesrammen, da der er en god lige kant at ligge an imod hele vejen rundt..

Jeg ved tilgengæld ikke lige hvor nemt det bliver at lave den fals i lysningstræet, hvis du bruger rundsaven og kører 4 mm ned i dybden hvordan fjerner du så det overskydende materiale, med et stemmejern ?
Hej Prodigy
Hvis jeg skulle lave lysningerne i dag, og ønskede den helt glatte overflade ville jeg nok også vælge at bruge MDF.
Fræsningsmæssigt er det ikke noget problem at fræse i MDF, selvom det "føles" noget anderledes end at fræse i almindeligt træ. Jeg syntes det virker sådan lidt "papiragtigt" både når man saver og fræser i det, men det går uden problemer.
Du skal sørge for at bruge HM (hårdmetal) fræsejern til det, da bindemidlet i MDF pladen ellers hurtigt vil gøre jernet sløvt. Du kan sagtens bruge et af de billige "kinesersæt" til opgaven, så du behøver ikke ofre en bondegård på de dyre jern.

Du har helt ret i at en overfræser er et kanon værktøj, og hvis du planlægger at bruge den til andre opgaver i fremtiden, skal du nok gå uden om de helt billige modeller. Køb en fra en af mærkevareproducenterne, og sørg for den har pistolanslag, så du kan indstille trinvise fræsedybder. Du bør også købe en der kan tage fræsejern med mindst 8 mm skaft.

Jeg var så heldig at have mulighed for at spænde min rundsav op i et savbord, så jeg havde et land at køre emnet op imod, da jeg skulle fjerne materialet i falsen. Hvis du ikke har den mulighed bliver det lidt sværere - også med præcisionen - men det burde være muligt at få spændt emnet op mod enten et bord eller et kraftigt stykke træ, så du har noget rundsaven kan køre på uden at den vipper for dig.

Det mere sikre alternativ - rent præcisionsmæssigt - er at fræse falsen ud med overfræseren - nu har du jo købt den wink - og f.eks. et notjern på 12 - 16 mm.
Det tager lidt længere tid end med saven, men det vil fungere rigtig fint. Den metode har jeg også prøvet.
Hvis du fjerner materialet i små trin på 2 - 3 mm ad gangen går det nemt, og du kan forudindstille fræseren i disse trin v.hj.a. pistolanslaget, så du rammer den samme dybde hver gang.

Det jeg derimod ikke har prøvet er at anvende en elhøvl på MDF, men det burde kunne lade sig gøre, hvis du har sådan en. Det stiller så lidt større krav til præcisionen og flere prøvesamlinger af de enkelte lysninger, da høvlen ikke kan fjerne alt materialet i "et hug". Hvis du har en elhøvl og den kan indstilles til en bestemt falsdybde, går det noget nemmere, men det svinger noget hvad de enkelte elhøvle kan af den slags.

Puha det blev en længere smøre - men jeg håber du kan bruge det.
Annonce
Hej igen du, jeg har ikke nogen elhøvl (kan dog låne en ved jeg) men når jeg nu alligevel skal ud og købe en overfræser kan jeg jo ligeså godt have lidt sjov med at lære den at kende smile

ang fræser kan du anbefale nogen?
jeg havde selv kigget lidt på denne her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6336&n=10

men jeg ved ikke lige om den har det pistolanslag du omtaler..
Hej

Der kan på de fleste velassorterede tømmerhandler fås en såkaldt notliste som kan sømmes på dine vinduer, men ellers er det ganske nemt at fræse en not med en overfræser.

Med hensyn til MDF-plader som tilsætning er det nemt at arbejde med, men det har den ulempe, at det meget nemt flækker lidt når man sømmer gerikterne på, og der vil ses lidt buler ud for mange af dykkerne.

Normalt bruger jeg en østen krydsfiner i 15 mm og fræser den så i tykkelse med noten i vinduet (ikke for stramt).
Hej Prodigy,

Jo den har pistolanslaget - det er den lille "dims" med de tre søjler på, du kan se på billedet nederst til venstre på sålen lige under dybdeindstillingen.

Jeg syntes det lyder som et udmærket valg, men ville måske gå et nummer op og vælge en af storebrødrene, som du kan se her:
http://www.billigmaskiner.dk/bosch-hobbymaskiner-35/bosch-overfraesere-36/

Hvis du søger lidt mere på nettet kan måske finde dem billigere, jeg valgte bare siden fordi du får dem alle 3 at se.

I øvrigt syntes jeg Orla's indlæg giver lidt stof til eftertanke - han har en god pointe vedr. sømningen i MDF-pladerne og disses synlighed. Den havde jeg ikke selv lige tænkt over, da jeg normalt ikke arbejder så meget i MDF.
Mht. lysninger:
Forstår at viduerne ikke er sat i endnu, og derfor vil jeg anbefale dig at overfræse en 10 mm. not i 10-12 mm. dybde.
Fræs det af nogle gange, da fræseren kun kan køre korrekt hvis du tager det i "bidder" på eks. 4 mm. - det er dybden jeg taler om.
MDF er udmærket til lysninger - brug gerne 16 mm. som du så skal have fræset ned til de 10 mm, også med overfræseren, men med et lidt større jern - eks. 20mm.
Den fræsede side vendes mod muren ved montage.
Fyld en limstribe i noten inden montering af lysningen, og evt. en skrådykker til at holde den på plads.
Gerigterne skal hovedsagelig fastholdes af det lim du smører på kanten, og derfor er dykkere på 1,4x35 nok.
Advarsel: En overfræser er en farlig "bandit" - man skal virkelig være koncentreret, ligesom emnerne skal ligge i ideel arbejdshøjde, være spændt fast mv.
Pas på nallerne!
Glemte noget - kom evt. malertape på overfræserens flader der kører mod det færdigmalede vindueskarme.
Ellers vil der komme nogen sorte spor/ridser.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også