Murbrokker til opfyldning af krybekælder?

Jeg skal have støbt gulv i en villa fra 1956 med 60 cm krybekælder. De 60 cm er dog mer end rigeligt ift hvad jeg skal bruge til isolering, beton osv. Derfor har jeg brug for at fylde noget i krybekælderen.

Jeg har en del murbrokker liggende, som jeg har tænkt mig at fylde i. Derefter vil jeg så afrette med sand ovenpå, så jeg får niveauet i krybekælderen hævet. Umiddelbart kan jeg ikke se nogle problemer med at bruge murbrokkerne som fyld, men jeg vil ikke risikere at gulvet sætter sig, så vender den lige med jer herinde først.

Håber I kan hjælpe.

Mvh
Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tog selv de mursten som strøerne lå på da jeg skulle fylde krybekælderen op. Så længe du stamper dit sandfyld eller hvad du nu bruger ordentligt er der vel ikke noget galt med det.

MVh. Jesper
vist du skal have odenlig kompresion i fyldet
jeg ville nok heller bruge plade vibrator.!
frem for havetromle.???
Fuldstændig urelevant men et par sjove historier.
Min far fortalte om en nabo der havde fået tilladelse til at bygge en med "fast bund". Kan ikke huske størrelsen, men den var ret stor.
Han gravede, jeg ved ikke hvor mange meter ned, men det var voldsomt, og tog så i mod "fast" byggeaffald mod betaling.
Det var vist nok en god forretning.
I nabolaget har jeg lagt mærke til at en ejendom bestående af stuehus og drifts byninger er gravet ned i vejen til det ny hus som er under opførelse på grunden.

 

Hej

Murbrokker egner sig ikke som fyld under huse, da man ikke får fyldt ordentligt ud og stampet sandfyldet mellem brokkerne.

Jeg har set utallige eksempler på, at det er gået galt.

I mindre omfang kan der måske smides lidt brokker/mursten ned i el lag sand efter det er stampet, hvis man sørger for at de ligger på fladen alle sammen og kun i 1 lag.
Annonce
Man skal ihvertfald passe på med at få for store nogle brokker ned i sådan et hul til et byggeri. Men hvis det er fordi du har sat en dør i en væg og ligende at der lidt brokker fra det kan det godt gå an men det skal vibreres meget godt inden du er færdig der må ikke være luft i sandet under betonen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Dårlig ide at fylde murbrokker i bunden, hvis man skal støbe.

Hvis du alligevel vælger at gøre det - kan du evt vande det godt hælde sand på og vande igen og sand på - vande - sand også videre til brokkerne er dækket - det vil få sandet ind i revner og sprækker og fylde hulrummene ud.

Så skal det jo selvsagt stampes helt vildt godt alligevel - med pladevibrator.

Men allerbedst - forær brokkerne til nogen der gider hente dem til vejfyld

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Det går også fint hvis man knuser brokkerne først. Men hvem pokker har lige en maskine stående til det formål ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis