Salg af byggegrund (skatte ? )

Jeg går og overvejer og købe et gammelt sommerhus, huset er intet værd, men den ligger på en dejlig grund på 2200 m2

Grunden har mulighed for at blive udstykket i 2 byggegrunde

For at det på nogen som helst måde kan løbe rundt, så skal vi købe grunden og udstykke den i 2 byggegrunde for derefter at fra sælge den ene grund fra, de penge vi kan sælge den ene grund for skal vi bruge til at bygge et nyt hus i stedet for det gamle sommerhus

Alt lyder jo skide godt, men hvad med skatten???

Skal vi betale skat at den grund vi sælger fra?

I så fald er der nogle lovlige smutveje til at undgå at betale denne skat, eller i det indste gøre den lavere?

Jeg har selv tænkt på følgende mulighed:

Vi køber grunden, sælger den videre til en entreprenør til samme pris som vi har givet (eller laver et transportskøde)

Entreprenøren bygger så et hus til os på den grund som vi vil beholde, sælger derefter hus + den halve grund tilbage til os for samme pris som vi har solgt den samlede grund for til ham. Han har derefter en tom grund som han kan sælge evt. med et nyopført hus på?

Hvad siger panelet til denne løsning, og er der andre løsninger

Venlig hilsen

Klaus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen med entreprænøren var god nok for et par år siden. Problemet er at du skal have den YPPERLIGSTE placering for at de vil være med til sådanne aftaler, for der er ingen garanti for at de kan tjene noget på et byggeri hvis de skal bekoste et ekstra hus. Fortjenesten på nybyggede huse er relativ lav lige for tiden pga. faldende efterspørgsel, og dermed også faldende priser. Dette er ISÆR gældende for sommerhuse der lige fortiden er endnu hårdere ramt end lejligheder i hjertet af Århus eller København.

Et andet alternativ, der selvfølgelig også koster nogle penge her og nu, men som KAN lade dig være skattefri, er at bygge dit sommerhus, men opføre det efter gældende regler for villaer og generel helårsbeboelse, og så ansøge kommunen om at få omzonet din grund til helårsbeboelse. Får du tilladelse, så udstykker du grunden efterfølgende, og sælger til en noget højere pris end hvis der er tale om en sommerhusgrund. Og afhængig af placering, måske endog så meget højere at det kan bekoste en del af dit byggeri. Ulempen er dog at du risikerer at få et nej fra kommunen, og så står du tilbage med en halv sommerhusgrund og et sommerhus du allerede har betalt og bygget. Får du et ja, så er der dog stadig ingen garanti for at grunden kan sælges til en så høj pris at du kan få dækket et byggeri ind (men du kan jo bygge selv ?)

Den eneste "sikre" måde er derfor at beholde grunden i 1-2 år. Loven var i gamle dage sådan at du kun skal beskattes af fortjeneste ved salg, hvis du har ejet grund/hus/ejendom i mindre end to år. Idag er loven ændret så du kun skal bekattes af salg hvis du har købt ejendom/grund/hus med investering for øjemed. Kan du dermed bevise at du har købt grunden til personligt brug (du behøver jo bare at have slået telt op på grunden i en uges tid hver sommer, tage lidt billeder af dig der klipper græsset, og gemme regningen på morgenbrød købt hos bageren), så bliver du IKKE beskattet af fortjeneste. Ulempen er dog at du ved ikke hvad prisen vil være om 2 år, og du skal stadig ud og finansiere køb af grund, og evt. hus i mellemtiden. Og der vil ikke være grund til at tro at du kan få lige så meget for din halve grund, som du har betalt for den hele, med eller uden hus.
Grunden kan ikke gensælges uden at skulle betale skat af avancen, hvis der ikke bygges. Noget andet du skal være opmærksom på er at grunden normal skal være over 2400 kvm for at kunne udstykkes til 2 sommerhusgrunde, men du regner måske med at få den konverteret til en helårsgrund?
OK, dige for at rette et par misforståelser:

Det er en helårsgrund, men der står et gammelt sommerhus på grunden, som har været benyttet som helårsbolig.

Jeg vil meget gerne bygge selv, tanken med entreprenøren var et alternativ, for hvis jeg skal svare skat af den halve grund, lad og sige grunden kan sælges for 2.5 mio. så skal jeg vel betale godt og vel 1 mio. i skat ? og så kan det jo ikke svare sig at bygge selv.

Der er ingen der siger at vi i første omgang river sommerhuset ned, det kan vi bruge mens vi bygger på den anden halvdel, eller hvis det går helt galt bor vi bare i sommerhuset.

Dem der bor bag ved os, har en grund med 2 byggeretter, de har en fælles grund, selvfølgelig er den opdelt med hegn osv. men de er fælles om alle udgifter vedr. grunden, kunne det være en mulighed?

Vi ville selvfølgelig helst kun købe den ene grund, men sælger har formentlig samme problem som vi har(at de bliver beskattet af den ene grund ved en evt. udstykning) så derfor må vi være kreative.

Venlig hilsen

Klaus
Hvis det er en helårsgrund allerede, hvad så med at søge om lov til at opføre "tæt bebyggelse", dvs. et dobbelthus ? Så kan man uden problemer sælge den anden helvdel når man er færdig, og selvom du skal svare skat af en fortjeneste, så er investeringen i bebyggelsen jo fradragsberettiget, hvormed dine udgifter til håndværker og materialer kan trækkes fra, og i sidste ende betyde at du ikke kommer til at blive voldsomt hårdt beskattet af en handel. De fleste kommuner vil dog kun give en sådan tilladelse, hvis kommunen er i vækst og ønsker at tiltrække nye beboere.
Jeg ønsker ikke et dobbelthus, jeg vil gerne have mit eget jeg kan gå rundt om

Der må da være andre muligheder, jeg kommer lige med nogle stikord:

Stråmand rolleyes

Sælge biligt til et familiemedlem(som så kan sælge grunden videre skattefrit)

Lade sig skille fra konen, og vi får en grund hver, derefter bliver vi gift igen (måske) rolleyes

Forære grunden til børnene(over nogle år) som de så sælger videre, og så kan de trække et evt. skattesmæk fra på deres frikort, de får i så fald ingen lommepenge, tvært imod skal de betale husleje + kostpenge hver månded

Nå det var nu egentligt bare for sjov, men der må da være andre der har være i samme situitation, hvad gjorde i og hvad blev skatten?

Og lige til at komme jantelovs rytterne i forkøbet, jeg betaler skam min skat med glæde (næsten da rolleyes ) men der er jo ingen grund til at betale mere end man skal!!

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Jeg ville forelægge denne her løsning for en advokat:

Køb grunden og flyt ind i 'sommerhuset'.
Lad der gå en rum tid
Byg et hus på den anden del af grunden
Få udstykket(delt grunden i 2
Flyt ind det andet hus.
Sælg sommerhuset (du må ikke rive det ned for så er det kun en grund du kan sælge og ikke et hus).

Da du har beboet huset må det kunne sælges uden skat på fortjenesten. Hvor lang tid der skal gå - tja hvor lang tid mon der skal gå for at skat æder den :-)
Citat fra phwinther

Jeg ville forelægge denne her løsning for en advokat:

Køb grunden og flyt ind i 'sommerhuset'.
Lad der gå en rum tid
Byg et hus på den anden del af grunden
Få udstykket(delt grunden i 2
Flyt ind det andet hus.
Sælg sommerhuset (du må ikke rive det ned for så er det kun en grund du kan sælge og ikke et hus).

Da du har beboet huset må det kunne sælges uden skat på fortjenesten. Hvor lang tid der skal gå - tja hvor lang tid mon der skal gå for at skat æder den


Jeg syntes dit forslag lyder rigtigt godt, og så er vi ikke nødsaget til at komme ud i yderlighederne som jeg har skrevet lidt om

Da det tager tid at planlægge det rigtige hus (arkitekt, entreprenør, osv. osv.) kan man jo hurtigt bo i sommerhuset i et halvt til et helt år inden man for startet på et nyt husprojekt, så skulle den vel være i orden med SKAT

Men der er en hage ved det hele, da vi ikke er lavet af penge, kan projektet kun hænge sammen ved at den ene grund bliver solgt rimeligt hurtigt (max 3-6 mdr.), medmindre vi for solgt vores nuværende hus, det er dog ikke de bedste tider for det i øjeblikket sad

Hvis der er andre der også har nogle gode forslag, så hold jer endelig ikke tilbage.

Venlig hilsen

Klaus



Eneste hage ved det er at vi ikke er lavet af peng
Men er det så den "rigtige" grund du bygger på til dig selv?
Du skriver noget med at der kun er guld hvis I får solgt huset først. Det er jo en mulighed at gå ned i nogle forskellige banker og fremvise projektet for at få et byggelån. Der skal jo betales Xantal renter, men kan lægges oven i. Nu kender jeg jo ikke vurderingen på huset som skal sælges, eller planerne for økonomien i det nye. Ned med det gamle sommerhus og op med det nye hus. Sælg det I bor i nu, så hurtigt i har mulighed for at komme ind i det nye for at stoppe byggelånet.
Super nemt biggrin Men afhænger jo selvfælgelig af priserne. Har lige gjort det samme for nogle måneder siden, og bankerne var til min overraskelse meget cool, selvom jeg var så ærlig og fortælle at det var mig selv som lavede det hele (ikke murerarbejdet.)

 

Hej Nif wink

Ja, den grund vi vil beholde er den ubebyggede del, så det vil kunne lade sig gøre at bo i sommerhuset under en byggeperiode, og så sælge fra efterfølgende - så dette passer helt fint

Ja hvis vi for solgt vores eget så er der ingen problemer, men dette kan nok også blive svært, ikke fordi vi ikke har et fint hus, men jeg kan tælle 9 til salg skilte i en radius af 300 meter, og de har været til salg læææænge

Hvis man kunne (for skattefar) sælg den ene grund fra med det samme (den med sommerhuset), så ville det nok kunne lade sig gøre at sidde med det hele for en periode, uden dog at have fem flade ører til at bygge for sad, men så havde man da tid til at komme af med det gamle til en god pris

Nu er det dog kun på tegnebræddet, grunden er alt for dyr, og vi har givet et tilbud, der er mere realistisk (men stadig alt for meget) det er mere så vi er "klar" hvis de mod forventning skulle takke ja til vores tilbud

Venlig hilsen

Klaus
Nu husker jeg jo ikke de "udenlanske" regler længere. Men mener at det skal være ens primære bolig eller sommerhus man skal sælge for at slippe for skatten. Og så er der kun at flytte ind i sommerhuset mens man bygger i "baghaven". I starten bruges der ikke ret mange penge på byggeriet, og alle de ting kan laves mens huset står til salg. Tegninger over hus, kloak, el mm. varme/energiberegning Indhentning af tilbud for materialer. Byggetilladelse fra kommunen. Det jeg vil frem til, er at der er meget der kan gøres uden brug af de helt store penge, mens huset står til salg. I Helisngør kommune ligger ventetiden bare på kommunen ½-1år og længere. Du skal selvfølglelig vælge at bygge selv wink
Når alt papirarbejdet er klar, og huset stadig ikke er blevet solgt, kan du gå ned i baghaven og begynde at mærke huset af, grave fundament og alle de ting bondemanden kan hjælpe med for meget små penge, og stoppe der hvor økonomien eller rækker længere, for at komme videre efter hussalget.
Inden du er færdig med at bygge det nye hus, har du jo boet "længe" i det gamle sommerhus som nu har været din primære bopælsadresse.
Men det er jo værd at kontakte en advokat eller revisor, som ikke laver andet end at rådgive om beskatning. Det kan jo være rigtig mange penge som går tabt, hvis det ikke gøres rigtigt.

Citat fra www.spotvvs.dk

Dem der bor bag ved os, har en grund med 2 byggeretter, de har en fælles grund, selvfølgelig er den opdelt med hegn osv. men de er fælles om alle udgifter vedr. grunden, kunne det være en mulighed?


Vi har stykket fra, så en grund er blevet til 4stk. De 3 af dem hænger sammen, og vi har fået kommunen til at skrive procenterne for vedligeholdelse/snerydning.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis