Korsør motor

Jeg har en 8 hk. Korsør motor, hvor der er det problem at der ligesom ikke kommer bensin nok til kaburatoren, hvis jeg gasser op, for at sejle lidt hurtigere end alm. march-hastighed. Bliver jeg ved, går den simpelhen i stå, men kan startes igen (med håndsving) kort efter.
Håber på nogle inputt til løsning af problemet.
Mvh. svenliss
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du undersøgt hvor hurtigt benzinen kan løbe igennem røret fra tanken til kaburatoren, måske der sidder noget skidt i røret, en anden mulighe kunne være at benzintanken er anbragt for lavt i forhol til kaburatoren. Jeg ved at nogle har tanken siddende under agter dækket, når de så giver motoren for mange omdrejninger synker hækken så tanken kommer under kaburator højden.

V.h. Håndværkeren
Jeg tror nu ikke det er i kaburatoren du skal finde problemet, du kan selvfølgelig godt tage den af og rense den. Men det er tilførslen det er galt med sådan som du beskriver det.
Der er en anden mulighed, men det er mest på luftkølede motorer det problem opstår, at kaburatoren bliver så varm at benzinen fordamper i svømmer huset. Hvis det skulle være problemet på din skyldes det at motoren bliver for varm, der bliver ikke kølet nok. Du skal til en hver tid kunne holde på cylinderen uden at du brænder dig.
Og så lige en sidste ting, der er ingen af de gamle motorer der er beregnet på at gå fuld skrald i længere tid af gangen.

V.h. Håndværkeren
Og så lige en sidste ting, der er ingen af de gamle motorer der er beregnet på at gå fuld skrald i længere tid af gangen.

Hvor lang tid er længere tid.
Jeg blev engang belært om at jeg ikke måtte kører i længere tid ved samme omdr. fordi jeg kørte en renoveret motor til.
Jeg spurgte selvfølgelig "hvad er længere tid?" og fik svaret "½ time" så det er jo nok ikke noget problem i danmark.
Så hvad er længere tid når det er en "tilsejlet" gammel bådmotor - og hvorfor lavede man sådan en motor der ikke kan holde til sig selv??
Det der undrer mig er at hvis drifttempraturen er på et fornuftigt nivue, altså kølingen er i orden, hvad sker der så når man sejler for længe ved fuld gas?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for gode råd.
Min makker og jeg har fundet ud af at sejlads i en rolig marchhastighed er det mest behagelige.
Vi tror også at selve båden har bedst af det - rusker ikke så meget i fastgørelsesplankerne, og det er uden tvivl også langt mere økonomisk mht. bensin.
Ca. 10 km. på 1 time sejlede vi i dag.
Mvh. svenliss
Annonce
Til Andy.
Der er flere ting ved gamle motorer man skal lære ! De har ikke omdrejnings begrænsning, hvilket gør at de kan køre med så mange omdrejninger at motoren beskadiges. Der er heller ikke thermostat i mange af de gamle motorer, der er en vandpumpe der giver en vis mængde vand, men den mængde er for lidt hvis motoren køre med for mange omdr. i for lang tid.
Derfor Andy !
Det havde jeg godt nok en idé om, men hvad er længere tid?? 2 min eller 30 min. Det jeg mener er, hvordan ved man hvad den kan klarer??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Spørgsmålet er uinteressant Andy, enhver der har en sådan motor kan hører og mærke om motoren har for mange omdr. Det giver kun problemer og stort benzin forbrug til ingen nytte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis