hvordan bejser man

hej

jeg har et problem for jeg har slipet et luftgevær hele ned. så nu har jeg tænkt mig at bejse det men jeg ved ikke hvordan

smile Hilsen Mads Nielsen smile

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Under forudsætning af at du mener trækolben:
Det kommer an på om du VIL bruge bejdse eller om du er tilfreds med lidt gennemsigtig farve.

Den letteste måde er nemlig at købe en smule af den maling man gerne vil bruge (vandbaseret) og blande den med vand, i et forhold min. 1:5, så får man en tynd sjasket blanding som der er ganske god til at indfarve med. Et stort bonus er også at du har mulighed for frit at vælge din farve, hvorimod "rigtig" bejdse er lidt svær at ramme den korrekte farve med, da mængden af vand kraftigt influerer på den endelige farve. Den smører du på en klud, og kører kluden et par gange hen over det du vil have farvet. Husk at bruge gummihandsker.

Hvis du VIL bruge bejdse, så er det letteste at købe lidt pulver og blande det op med vand, og ellers bruge samme fremgangsmåde, men pulverbejdsen er forholdsvis nem at påføre med en svamp frem for en klud.
Hej

Når du bejdser skal du huske at lakere bagefter, hvis det skal holde. Specielt hvis det er kolben du skal bejdse. Her slides det ofte så farve vil meget hurtigt forsvinde, hvis ikke du lakerer efterfølgende.

Det er jo svært at sige hvad original farven har været, men kan du ikke finde ligende geværer og kigge efter så du har en ide om det?

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


ok mange tak

smile Hilsen Mads Nielsen smile

hej twist hvad skal jeg gøre når jeg så har malet det. du skrev jo ikke mere

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Annonce
Jeg ville nu nok også vælge en mat lak som slut behandling, men det kommer jo meget an på hvilken riffel der er tale om. Eks. de gamle russiske var jo som oftest oliebehandlede, hvilket jo også ser pænt ud (omend det kræver løbende vedligeholdelse). Vælg det er passer bedst til riflen. Er der tale om et sportsvåben, så er lak klart "the way to go", men er der tale om en jagtriffel, så ville jeg nok vælge oliebehandling.
Jeg oliebehandler normalt mit pistolskæfte, men det er nu mest fordi det skal man kunne holde på, og så nytter det ikke noget med lak.
ok tak men vis man maler den skal farven man gør det med så ikk være meget mørk

smile Hilsen Mads Nielsen smile

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også