Min nyindkøbte gamle motorbåd har en 14 HK Marstalmotor, som er født med en gearskifter på ca. 15 cm, hvorpå der er tænkt monteret en egentlig gearstang.
Jeg kunne ikke leve med at skulle forlade styretøjet for at fare ned bag i båden for at skifte fra frem til bak og har derfor indkøbt en dyr gear/gasregulering og trukket kabler til gearskifter og karburator.
Så vidt så godt. Men kabler har kun en max bevægelse på små 90 mm og gearreguleringen ca. 87 mm. Og skulle jeg benytte det oprindelige hul i gearskifteren ville afstanden fra max frem til max bak være på 117 mm.
Jeg har nu boret et hul længere inde på gearskifteren for at komme ned på den korte afstand, men det er endnu ikke helt nok. Jeg skal længere ind mod omdrejningspunktet for at gearet virker tilfredsstillende.
MEN vi kan huske fra skolens vektorregning, at de nødvendige kræfter for at skulle flytte gearstangen med en stadig kortere afstand til omdrejningspunktet stiger med kvadratet på eet eller andet, og jeg er bange for at kablet ikke kan klare større tryk (trækket går nok)
Har nogen været ude for samme problem og har nogen en god idé til en bedre konstruktion af et kabelskift?