Gearskift med kabel

Min nyindkøbte gamle motorbåd har en 14 HK Marstalmotor, som er født med en gearskifter på ca. 15 cm, hvorpå der er tænkt monteret en egentlig gearstang.

Jeg kunne ikke leve med at skulle forlade styretøjet for at fare ned bag i båden for at skifte fra frem til bak og har derfor indkøbt en dyr gear/gasregulering og trukket kabler til gearskifter og karburator.

Så vidt så godt. Men kabler har kun en max bevægelse på små 90 mm og gearreguleringen ca. 87 mm. Og skulle jeg benytte det oprindelige hul i gearskifteren ville afstanden fra max frem til max bak være på 117 mm.

Jeg har nu boret et hul længere inde på gearskifteren for at komme ned på den korte afstand, men det er endnu ikke helt nok. Jeg skal længere ind mod omdrejningspunktet for at gearet virker tilfredsstillende.

MEN vi kan huske fra skolens vektorregning, at de nødvendige kræfter for at skulle flytte gearstangen med en stadig kortere afstand til omdrejningspunktet stiger med kvadratet på eet eller andet, og jeg er bange for at kablet ikke kan klare større tryk (trækket går nok)

Har nogen været ude for samme problem og har nogen en god idé til en bedre konstruktion af et kabelskift?
Min nyindkøbte gamle motorbåd har en 14 HK... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"Gearstangen" er oprindelig lavet til en håndtag, som går gennem dørken, og drejes en stor kvart omgang mellem fri og gear. Denne "aksel" er nu afkortet til under dørken, hvor der er svejset en forlænger på (til den vandrette/rundgående bevægelse - på vedhæftede billede, den rustfrie flade stang med de 3 huller). Her var tiltænkt at fæstne den ene ende af gevindstangen fra donkraften med den møtrik, som nu på donkraften bruges til at klemme "saksen" sammen. Den anden ende, med motor skal så gøres fast til båden, således, at jeg når jeg sætter den til at køre den ene vej - ja så drejer aksen, og motoren går i gear - den anden vej tar den ud af gear.

Til Hans: Jeg har tidligere skrevet,at jeg har vendbar skrue, hvor der er noget som virker, så dette arrangement skal alene koble motoren ind og ud, havnemanøvre foregår på anden vis

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

OK, Gerhard. Jeg forstod ikke dit problem rigtigt.
Endnu et suk fra min marstalmotor. Dvs fra gearkassen. Jeg har monteret et tykt kabel af samme dimension som et styrekabel, som leverer et kæmpetryk på gearstangen.
Alt fungerer fint fremadgående. MEN ikke 10 vilde heste kan mase gearstangen i bakgear. Stangen er helt i bund, men akslen kører rundt med en kraft, som jeg kan stoppe med håndkraft. Der er absolut intet træk på skruen i bak, og jeg kører stadig uden bremser.
Nu skal fejlen nødvendigvis findes i gearkassen, og en klog mand i havnen mente, at man kan justere tandhjulene frem og tilbage, så også gearhjulene til bak kommer i indgreb.
Har nogen hørt om sådan en justering, og kan man gøre det selv????
[Indlæg slettet]
jeg er bange for det er noget vrøvl, men hvilket gear sidder der på ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg kan jo ikke vide hvad der er galt med det, men sige at, det er en bremse, der skal aktiveres når der skal bakkes. Et planetgear vender så omdr. Der er en tegning af indmaden på min side.
Selvlåsende møtrik pos. 43 på plate M er til at justere bremsen med, men bremsebelægn. kan være for slidt, så det ikke kan lade sig gøre. Let's hope not.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis nogen herefter spørger, hvilken motor jeg har i min båd, vil jeg sige at det er en Lynæsmotor.
TAK for det gode råd. Fra morgenstunden på vej til arbejde og i mit kundevenlige tøj med hvid skjorte rev jeg dækslet af gearkassen og fandt pos. 43. Jeg satte gearet i bakgear så godt jeg kunne, og strammede møtrikken efter fornemmelse. I frigear kunne jeg se, at bremsen stadig gik frit, men væsentlig tættere end før. Masser af bremsebelægning.
Da jeg startede motoren satte jeg den i bakgear, og med fuld gas kom der en malstrøm med skum langs båden, som truede med at rive fortøjningen af broen.
Tænk så lidt der skal til! Et godt råd fra en ekspert, og mange søvnløse nætter er nu overstået.
Jeg har haft sejlbåd i en menneskealder med små påhængsmotorer, som altid har virket i store træk. Som nybagt motorbådsejer føler jeg mig virkelig på herrens mark og er taknemmelig for dygtige menneskers råd.
Tak Lynæs.
Hvis jeg lige må tillade mig et sidespring til emnet? Jeg var inde på din side for at se tegningen. Jeg har indtil for et par år siden selv haft en Schnauzer. Verdens dejligste hund, som i stædighed og udfordring er en gammel marstalmotor værdig.
Ja Fine er en dejlig hund, som følger mig overalt, er med på arb. Vi havde før Doberman, men da alderen trykkede lidt ville vi ha' en mere rolig og lettere hund, Gud fader bevar's, indtil første løbetid var den utrolig strid, og efter anden begyndte den så også at gøre det man sagde, og har udviklet sig til en glad, venlig og pjattet hund. Og den kan charmere enhver.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
300px-St_Bernard_with_barrel_alt.jpg

Jeg har skam en 90 kg Sct.Bernhard der følger mig overalt - specielt på sejlturene - så tal bare om mindre hund
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis