Peugeot 205 GTI 1,6 motorproblemer

Hejsa!

Min bil er;

Peugeout 205 GTI 1.6 liter motor 1987 med elektronisk benzin
indsprøjtning.
Den har kørt 174.000 km
Vandforbrug: Bruger ca. 1 liter på 800 km.
olieforbrug : Den bruger ca. 1 liter på 5000 km. (5w40 fuld syntetisk,
dyr olie)
benzin : 98 blyfri

Problemet er;

1) Vil ikke holde korrekt lav tomgang, men svejer derimod mellem 750 -
1200.
Den går ovenikøbet meget let i stå, værst er det når motoren er kold.

2) Er tøvende når man trykker gassen ned...står og arbejder sig for at
komme igang, og så lige pludselig tager den
fat så man næsten får piskesmæld. Dvs. den kører ujævnt. hakker som en
kænguru.
3) Den ryger gråt/hvidt ved opstart, også selvom om motoren lige har
været startet. Dette sker ikke hver gang.
Den brænder olie af hvis røgen er sort ikke?
4) Vandforbrug for højt??? Den drypper ikke. Toppakning måske? Ingen
bobler at se i expansions beholder.
5) Mayo i ånderør samt olie påfyldning hætten. Har dog små korte ture
også.

Flg. er blevet skiftet;
Tændrørskabler
Strømfordeler dæksel
Rotor
tændrør

Flg er undersøgt;
Luftfilter
Tændingsmodul (fandt lidt olie pga defekt pakdåse). Jeg har endnu ikke
bragt dette i orden.
ånderør : mayo fjernet.

Flg. er blevet justeret;
justere CO skrue
tomgang
tænding
luftmængdemåleren (en sort kasse der står Bosch på, deri ligger der ind
savtakket skive som kan drejes/justeres)
Potentiometeret er justeret således den siger "click" når man giver den
gas.

Bilen kører ellers som en drøm når den kører af lige vej.
trækker/overhaler uden problemer. Det er kun et problem fra
stillestående stand til bevægelse.

Burde jeg få lavet en cyl. compression test?

Venlig hilsen Elo

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg ville umiddelbart tippe på at du har flere fejl ved motoren. Noget tyder
på at toppakningen er røget eller topstykket er revnet. Hvis den ryger hvidt
når du starter den så er det sikkert vand som den brænder af.

Det andet problem med at tomgangen kører op og ned og at den trækker dårligt
for så pludseligt at sparke afsted, ville jeg sige var din lambdasonde der
var defekt. Jeg har selv haft nøjagtig det samme problem som du beskriver og
her var sonden defekt (koster ca. 700,- plus arbejdsløn).

Hvis den bruger så meget kølevand så er det vist temmelig sikkert at
toppakningen eller topstykket er gået, måske har det så ødelagt
lambda-sonden.
Man kan selv kontrollere lambdasonden med et voltmeter. Mellem 2 af
ledningerne fra sonden skal der ligge ca. 0,6-0,8 Volt og så en gang hver
5-10 sekund skal spændingen gå til 0 Volt i ca. 1 sekund (det er i dette
tidsrum computeren regulerer ud fra de målinger den har foretaget). Ved min
Sierra var spænding 0V hele tiden.

PS: Hvis det var olie den brændte af så ville der komme en fed BLÅ røg fra
udstødningen (som ved min Sierra) og ikke hvid.

--
Tom
Hej igen.

Tom wrote:

> Hej
>
> Jeg ville umiddelbart tippe på at du har flere fejl ved motoren. Noget tyder
> på at toppakningen er røget eller topstykket er revnet. Hvis den ryger hvidt
> når du starter den så er det sikkert vand som den brænder af.

Hvidt / meget lyseblåt.

> Det andet problem med at tomgangen kører op og ned og at den trækker dårligt
> for så pludseligt at sparke afsted, ville jeg sige var din lambdasonde der
> var defekt. Jeg har selv haft nøjagtig det samme problem som du beskriver og
> her var sonden defekt (koster ca. 700,- plus arbejdsløn).

Hvor sidder denne sonde? Jeg har fået at vide at luftmængdemåleren måske var
defekt.

> Hvis den bruger så meget kølevand så er det vist temmelig sikkert at
> toppakningen eller topstykket er gået, måske har det så ødelagt
> lambda-sonden.

Ja det kan jo være...

> Man kan selv kontrollere lambdasonden med et voltmeter. Mellem 2 af
> ledningerne fra sonden skal der ligge ca. 0,6-0,8 Volt og så en gang hver
> 5-10 sekund skal spændingen gå til 0 Volt i ca. 1 sekund (det er i dette
> tidsrum computeren regulerer ud fra de målinger den har foretaget). Ved min
> Sierra var spænding 0V hele tiden.

Ok tak for tippet, men nu skal jeg jo lige finde den først smile

> PS: Hvis det var olie den brændte af så ville der komme en fed BLÅ røg fra
> udstødningen (som ved min Sierra) og ikke hvid.

/Elo.

Hej

> 4) Vandforbrug for højt??? Den drypper ikke. Toppakning måske? Ingen
> bobler at se i expansions beholder.
> 5) Mayo i ånderør samt olie påfyldning hætten. Har dog små korte ture
> også.

Mayoen er vand og olie rørt rundt.

> Bilen kører ellers som en drøm når den kører af lige vej.
> trækker/overhaler uden problemer. Det er kun et problem fra
> stillestående stand til bevægelse.
>
> Burde jeg få lavet en cyl. compression test?

Kompressionstesten vil kun resultere i at din mekaniker får et brusebad. Jeg
har set en cylinder tømme vandet ud gennem hullet til tændrøret, det ligner
en blomsterforstøver på EPO.

Du bør skifte toppakningen i en fart og helst inden du kører mere i bilen.
Vandet slipper stille og roligt ind i en af cylindrene, deraf den hvide røg
fra udstødningen. Problemet er garanteret værst når den har stået lidt og
vandet har fået tid til at trænge ind. Når du kører bliver den smule vand
der kommer ind fordampet i det samme det når ind i cylinderen.

Du risikerer pt. to ting. Den ene er at hullet på et tidspunkt bliver så
stort at der kommer vand nok ind til at stemplet ikke kan gå i top. Det sker
ikke mens du kører, men fx. natten over. Når du så starter bilen ryger
stemplet med vandet en gang ned, og går så i top med et drøn når vandstanden
når toppen af cylinderkronen . Hvis du er heldig undgår du at bukke noget,
men du kan lige så godt slå en plejlstang eller krumtappen skæv.
Den anden ting er at vandet siver ned i bundkarret og bliver blandet med
olien. På et tidspunkt bliver procentdelen af vand i olien så stor at du
mister smøreevnen.

Hvis ikke bilen allerede er på værksted så få Falck til at hente den. Skift
toppakningen og skift olie + filter. Få dem til at checke om topstykket har
taget skade. Bagefter kan du evt. lave en kompressionstest for at se om den
er ordentlig tæt, men det er ikke sikkert at det er nødvendigt.

Hygge..
Thomas

Har selv en 1,6 gti fra 89, med nogen af de samme problemer, "kængurukørsel".
Den bruger også meget vand, men der har jeg fundet ud af at det er beholderen der er utæt, lige der hvor returslangen går på, den sidder til højre i toppen af beholderen, når man står foran bilen.
Så er der en der skriver der er en lambdasonde på, men det er jeg lidt uenig i, da den jo ikke har katalysator, den kom først på, på de senere modeller, men hvis nogen ved det ikke passer, vil jeg gerne høre fra dem?????
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis