gulvstøbning/klinkelægning

Hejsa..

Jeg er i gang med at lave en terrasse. Har lavet et fundament af beton og fundablokke, og har kørt sand/stabilgrus ind og stampet det med en pladevibrator.....derefter er opklodset armeringsnet lagt ud. Nu skal jeg så til at støbe gulvet (5x7 mtr.,) og for at gøre det lidt nemmere at styre under støbningen, regnede jeg med at opdele fladen i 2-3 stykker (opklodse nogle lægter), således jeg har noget at køre min retskinne på.... Jeg skal afslutningsvis have lagt klinker.

Mit spørgsmål er:

1: Er der risiko for at klinkerne vil revne i de linjer, hvor de opdelte/sammenstøbte "felter" er? eller vil rionettet være stærkt nok til at betonen ikke flækker så meget at klinkerne også flækker?... og kunne det evt. afhjælpe ovenstående problem, hvis man skar en rande på et par cm i bredden med en vinkelsliber og lagde en elastisk fuge?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke være bange for KLINKERNE revner, men der er en afgjort mulighed for at betondækket revner hvis du støber af flere omgange. RIOnettet skal nok holde betonen sammen, men en revne er altid noget crap fordi den kan med tiden bevæge sig, og evt. "sprede" sig. Og hvis du en dag vil lave terrassen overdækket, eller indbygge den i huset, så skal du jo helst ikke have en revne der kan komme fugt op gennem. Nu er det nok forsent at lægge isoleringsplader hvis det senere skal indbygges i huset, men ellers så er de også gode til at sikre et ensartet og jævnt underlag der er let at støbe på, og vil normalt også fungere som kapilarbrydende lag.

Men hvis du kun skal have 35 kvm, i hvad ? 6 cm ? Det er jo kun 2,1 kubikmeter beton. Det kan man sagtens nå at støbe på en formiddag med en af de billige betonblandere fra HN, så der er da ikke meget grund til at støbe af flere omgange. Ellers få konen til at fylde på blanderen mens du selv henter grus og cement til den, eller spørg nogen i familien eller vennekredsen om ikke de kunne tænke sig at vide hvordan man laver gulve. En gammel fyldningsdør og et par billige brædder som slidske kan hurtigt smaide betonen hen hvor den skal bruges uden spild.
Hej Twist.

Tak for svaret...

Der er nu ingen chance for at terrassen engang skal indbygges i huset grundet dens placering... Ja det er da bestemt muligt at nå at støbe det hele på én dag, men grunden til at jeg vil lave den omtalte opdeling, er at jeg vil have lidt nemmere ved at styre det, da jeg jo så har lægterne køre retskinnen henover, og derved nemmere kan få et godt resultat... Sandet er stampet efter/rionetter er klodset op efter at der skal støbes et lag på 10 cm med et fald på 4-5 cm (på 5 mtr.'s længde) væk fra huset.... Faldet er blevet lavet i sandet således at der støbes med lige meget beton på hele fladen....

Jeg vil da også vurdere at rionettet er stærkt nok til at gulvet ikke flækker så meget at klinkerne også vil flække....men da jeg aldrig har prøvet det før kan jeg jo ikke være helt sikker.... Men klinkerne er 10 mm tykke (30x60 cm), så det er da nogle forholdsvis stærke klinker, vil jeg tro.. Og i og med jeg anvender en fleksibel fliseklæb, mener jeg, at jeg gør, hvad jeg kan for at minimere risikoen for klinkeskader... tror du ikke?
Tja, hvis du nu istedet lavede et par punkter ekstra, og købte et par gode neopren gummistøvler, så burde du sagtens kunne vade ud i betonen og trække af så det bliver lige, også selvom det er en del flere meter du skal trække. Jeg kan da godt se at hvis du har så stort et fald, så er der en chance for at betonen ikke kan "holde på formen". Men omvendt, så hærder betonen jo nok ikke de første par timer alligevel, så du kan med sindsro forme og lege med betonen helt frem til aften hvis det bliver nødvendigt. Du skal nok bare sørge for ikke at bruge alt for meget vand når du blander betonen, så burde du kunne "holde på formen" alligevel.
Normalt vil fliseklæben "knække" før flisen gør (sådan kan hule fliser også opstå), så jo, det er ikke et problem for klinken. Omvendt er en 60cm stor klinke jo altså udsat for MEGET stress hvis betonen revner. Men det kan jo afhjælpes ved at have en ekstra kvadratmeter eller to liggende i tilfælde af reparationer.

Hvis du gerne VIL lave det over tre omgange, så gør det da, men jeg tror på et bedre resultat hvis man gør det af en omgang. Vælger du alligevel at gøre det af flere omgange, så husk at opfugte samlingen inden du hælder beton, og giv evt. samlingen lidt betonklæber, og/eller bank nogle flager af så du kommer ind til noget beton der ikke er helt gennemhærdet endnu.
1000 tak for svaret..... det lyder sgu som om, du ved, hvad du taler om :-)..

Jeg vil lige overveje, hvilken fremgangsmåde, jeg vil benytte mig af....

Men tak for de gode forslag i hvert fald!!!!
Du siger det skal være 10 cm tykt betonlaget. Det giver jo 3,5m3 beton. Så hvis det var mig ville jeg da klart ringe ind på tømmerhandlen og 3,5m3 beton leveret med bånd. Få det leveret til kl 10 om formiddagen og så er du færdig med at ligge det ud inden fyraften.

For der er 3500 liter beton og der små 80 i en blandemaskine så det er 44 blandninger det er altså mange skovlfulde der skal i.

Til afretning kan du lave nogle muldvarpeskud i beton der passer i højden til at ligge et vandrør ovenpå. Det plejer at være fint med et 1" vandrør ovenpå og så et 2 meter vaterpas med fast blære til at trække af med. Så er det bare ned på knæ og igang med at trække af. Du behøver ikke glitte det når der skal klinker ovenpå.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

[Indlæg slettet]

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis