1 års gennemgang

Hej
Vi har et nyt hus fra 2007 og skal snart afholde 1 års gennemgang med hovedentreprenør og har et par spørgsmål - håber I kan hjælpe!!
Når vi banker på gulvklinkerne kan vi høre en hul lyd/"klonk". Der er ikke revner i fugerne. Men betyder det at klinken sidder løs eller?? Skal vi kræve at få den skiftet??
Vi har i alle rum loft til kip og der er revner i næsten alle overgange mellem væg/loft og i kippen. Huset er fuldmurret med gipslofter. Hvad gør skal der gøres så det holder?
Hilsen Nybyggerne smile
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikk fuget mellem disse overgange fra væg til loft ? og det samme i kip ?

Citat fra muski

Hej
Vi har et nyt hus fra 2007 og skal snart afholde 1 års gennemgang med hovedentreprenør og har et par spørgsmål - håber I kan hjælpe!!
Når vi banker på gulvklinkerne kan vi høre en hul lyd/"klonk". Der er ikke revner i fugerne. Men betyder det at klinken sidder løs eller?? Skal vi kræve at få den skiftet??
Vi har i alle rum loft til kip og der er revner i næsten alle overgange mellem væg/loft og i kippen. Huset er fuldmurret med gipslofter. Hvad gør skal der gøres så det holder?
Hilsen Nybyggerne smile
De lyde du kan høre, når du banker på klinkerne er nok fordi der ikke er fliseklæb på hele flisen... dette betyder med stor sandsynlighed at flisen før eller siden vil flække...... jeg ville klart kræve at få skiftes disse!

Hvis ikke der er fuget mellem disse overgange mellem væg/loft og kip vil disse revner forekomme.
Det med fliserne er som før nævnt korrekt. Der er ikke nok flisklæb nedenunder og de bør skiftes.
Det andet med fugerne er et typisk problem. Oftest bruger man Acrylfugemasse i samlingerne mellem gipspladerne i hjørner osv. Acrylfuge giver sig ikke ret meget og når der så bliver varmt eller fugtigt arbejder det hele og herved sker opstår revnerne. Jeg havde nøjagtig samme problem i min egen lejlighed og derfor har jeg brugt acrylfuge for sidste gang til sådan noget.
I forbindelse med jeg har totalrenoveret vores gamle hus med lofter til kip etc, har jeg brugt en højelastisk fuge som er overmalbar. Nu har det stået i et år uden revner. Fugemassen (Sika 15LM) koster uden rabatter godt nok omkring 80 kr pr patron, men så er det lavet ordentligt. Fugen kan også bruges til tætning omkring vinduer - det der er det vigtige her, er dog at den kan overmales. Nu er jeg ikke maler og de har sikkert deres egne finurligheder, men jeg vil godt vædde på, at hvis de bruger Acrylfuge til at lappe jeres samlinger, så sker det igen om et år eller mindre.
Få fat i en byggesagkyndig eller god hånværker. Ellers er der muligt at bygherre trække jer rund ved næsen. Han kan også finde fejl som i overser.
Havde selv en byggesagkyndig ude at se på mit hus. Han fandt fejl og mangler for 28.000.- som jeg havde overset.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også