Startsnor blokeret

Hej Jeg har lige forsøgt at klargøre en havefræser jeg købte for et års tid siden. Da jeg havde hældt olie på motoren, trak jeg en enkelt gang i startsnoren. Det føltes meget normalt, men næste gang blokerede den totalt. Hvad kan det skyldes?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forhåbentligt tømte du motoren før du fyldte ny olie på ?
Har du prøvet om du kan tørne svighjulet/remskiven ?
Der kan godt være sket det at start linen har slået en kinke da den er løbet retur, så skal du pille rekylstarteren af og rette kinken ud. Pas på for selve spolen som linen sidder på er fjeder belastet og kan springe ud når du løsner rekylstarteren fra motoren.

V.h. Håndværkeren
Hvis det er en Briggs & Stratton motor kan det være fordi snoretrækkets friløb blokerer. Det kan ske f.eks. hvis de 5 (eller er det 6?) kugler er lidt rustne.
Så skal drevet bare adskilles, renses og smøres med lidt tynd olie.
Det er en fordel at lægge motoren lidt om på siden ved adskillelsen, så er der mindre chance for at kuglerne løber sin vej.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej igen

Lige til oplysningens fremme: Der er tale om en Texas fræser model 532TG. Motoren hedder: "TG500A", og der er tale om en 4-takter.

Jeg er sikker på, at det ikke er snoren, der har kinket og sat sig fast, da jeg uden problemer kan trække den ud til der normalt er modstand.

Jeg har forresten ikke tømt olie af den før påfyldning. Den ankom uden olie påfyldt og et hav af strips med advarsler om ikke at starte motoren, før der var fyldt olie på.
Hvad sker der, hvis du piller tændrøret ud? Kan du så trække snoren ud?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Citat fra bobenontot

Hvad sker der, hvis du piller tændrøret ud? Kan du så trække snoren ud?


Jeg skal lige have fat i en tændrørsnøgle. Men jeg har lige været ude igen, og fik lov at trække snoren ud et par gange. Det virker meget tilfældigt. Fuld gas og choker, og så gik snoren helt normalt, dog uden at motoren startede. Straks efter var den igen blokeret. Efter lidt nørklen frem og tilbage gik det igen, hvorefter det hele blokerede endnu engang.
Annonce
På en bådmotor sidder der en blokering, så man ikke kan trække i snoren hvis den er i gear, ved ikke om der sidder den samme slags anordning på sådan en fidus.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej - og tak for hjælpen.

Jeg fik et svar tilbage fra Texas' serviceafdeling, og de gættede på, at "startpalerne ikke fik fat i starttrissen". Under alle omstændigheder har jeg nu overdraget problemet til et service-værksted, som viste sig at ligge en spytklat fra migcool, og det er stadig en garantirep.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis