Gips væg med savsmulstapet?

Hej allesammen..Vi skal d.15/8-08 flytte ind i et lille rækkehus, og det er super dejligt osv.MEN på væggene er der savsmuldstapet og det har jeg altså en allergi overfor kan slet ikke li' det hehe..
Så her kommer spørgsmålet, hvordan får jeg lettest helt glatte vægge?Skal savsmuldstapet af gipsvæggene eller er der en anden metode??
PS vil gerne ha' fuldspartlede vægge..

På forhånd tak..
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er tre måder, den hurtige, og den rigtige og den lette.
Den hurtige er bare at spartle direkte på savsmuldstapeten. Det er dog ikke så godt, fordi du kommer til at lukke organisk materiale inde bag spartelmassen, hvilket kan udvikle svamp (det gør tapetklister generelt ofte hvis du ikke bruger et antisvampemiddel i klisteret)
Den lette er at sætte en "problemsolver" tapet udenpå. Det gør væggen næsten helt glat. Men også kun næsten, tapeten er dog ret dyr (omkring kr. 700,- pr rulle), tilgengæld kan du spare dig spartlingen.
Den rigitige metode er at skrabe tapeten af. Det har været beskrevet før, men den helt simple opskrift: Køb en tapetskraber og en frygteligt masse knivblade til den, skrab så meget af du kan, siden tager du en klisterkost og en spand vand, og fugter det gamle klister og papirrester op, lad det sidde i 5 minutter, så skraber du igen, og så er væggen HELT ren. Vask dog lige efter med lidt rodalon for en sikkerheds skyld. Siden er væggen klar til vidre behandling. Husk også at lægge et par håndklæder på gulvet når du skal sjaske så meget med vandet.
Et andet bud kunne være at hive de gamle gipsvægge ned og sætte nye op. Det kan måske være ligeså hurtigt. Jeg gjorde det ved en væg i et værelse hvor væggen var massonitplade beklædt med savsmuldstapet. Efter at have brugt en god slat tid på at forsøge at fjerne tapeten fandt jeg at koben og 2 timer efter (inkl. besøg hos byggemarkedet efter gipsplader) var gips sat op og der var spartlet. Og resultatet bedre end hvis jeg havde fortsat mit første gøremål :-)

Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis pladerne er sat op med skruer skulle det ikke være noget problem at finde skruerne med en magnet, og så få dem ud.

Som foreslået af larssk, tag det yderste lag af. Hvis det er lavet rigtigt er der 2 lag forskudt af hinanden. Så ikke noget med koben, det inderste lag skal ikke ødelægges, ej heller dampspærren hvis der er en sådan.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja, my bad. Selvfølgelig skal der skrues. Mine massonitplader var sat op med søm, derfor koben :-)

Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også