Undertag vs. ingen undertag

Jeg ved det har været debatteret tidligere, men tilllader mig at bringe det på banen igen.

Jeg havde en tømrer på besøg i går for at få udarbejdet tilbud på lægning af nyt tag. Det overraskede mig han anbefalede en tagsten der ikke kræver undertag (Danflock). I brochuren for Danflock står at produktet har været på markedet i 20 år og er lagt på 500.000 huse (det er mange, kan være er stor del ligger i syd Europa, hvor klimaet gør at det er knap så kritisk).

Skal jeg stole på at denne tagsten holder tæt. Er der nogen som har fact erfaring, gode/dårlige med denne type tag uden undertag?
Lidt supplerende info som måske kan være relevant (for mit valg)
- Jeg bor på landet, der vil sikkert komme algevækst og mos på nordsiden
- Der er i forvejen beton tagsten på taget. Sne fyger ind når det blæser fra øst
- 47 graders taghældning
- Tag opgaven skal udføres af håndværker (ikke g-d-s)

Som nævnt har tag og undertag været diskuteret flittigt. Der synes at være delte meninger om det nu er en god ide at undlade undertaget. I mange tråde der omhandler forskellige spørgsmål vedr. tag er der henvist til Danflock som let løsning på nyt tagstens tag, enkelte steder med advarsel omkring undertag.
Jeg har fundet en enkelt tråd hvor Danflock løsningen frarådes på det kraftigeste. Men har også fundet en tråd hvor undertag frarådes (citat: ”undertag er noget fanden har skabt”).

 

Jeg ved det har været debatteret tidligere, men... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Ved ikke så meget om tegl/tagsten men ville bestemt lægge undertag under ligemeget hvad. Mener altså osse at det er et lovkrav iht. bygnings-reglementet for beboelse, men ikke et krav på udhuse og længer..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis