Flytte til TYSKLAND!!

Hej med jer.

Vi er nogle stykker der kom til at snakke om det med mulighederne for at bo i det absolut nordligste Tyskland (Flensborg) og så arbejde i Danmark.
I Øresundsregionen er der noget med at man betaler skat hvor der arbejdes. Og at man til gengæld frit kan anvende de sociale systemer som læge og hospital hvor man har lyst. Vist også med børnehave osv. Altså Dansk løn, dansk skat, udenlandsk bil, udenlandsk bolig.....
Er der tilsvarende forhold mellem Danmark og Tyskland?
Hvordan ser det ud med fradragene? er det efter danske regler? Altså kørselsfradrag og rentefradrag og de vanlige knæk i skatteprocent osv.
Hvad med ejendomsbeskatning? Er den Dansk eller udenlandsk??

Nogen der kender lidt til reglerne eller evt kan linke til at godt sted at kigge..... Nej jer er ikke ved at flytte... Men en diskusion skal jo følges op....

MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Først: Dette svar drejer sig om at bo i DK og arbejde i Sverige:

Jeg arbejdede en periode i Sverige men blev boende i DK, hvis man vælger denne løsning kan man søge om at betale SINK skat i Sverige (25% i skat og ingen fradrag), dette sammenholdt med et lønniveau der er ca. 30% lavere i Sverige gør at transportomkostningerne cirka dækkes med den lidt højere netto betaling.
Desværre viste det sig så at Skat i DK mener at man sandelig stadig er skattepligtig i DK, alt man kan slippe for er at betale arbejdsmarkedsbidrag... Samtidig med at Svenskere betaler fuld skat til DK - var der nogen der sagde dobbeltmoral? Anyhow efter at have betalt hvad Skat DK mener at have ret til viste det sig at være en dårlig forretning....
Næste gang jeg står uden job i DK sætter jeg mig på bænken og kræver ind :-)

/Hideout

Hej Njord.
Jeg ved at det har været atraktivt at bo på den anden side af grænsen, faktisk var det en slags skatte ly for en del år siden. Men det hul har den danske stat lukket.

V.h. Håndværkeren
Spørgsmålet handler mest om hvordan reglerne er på området.
Nogen der kan henvise til et godt sted på nettet??

Der må være en del der er bosat på den ene side af grænsen og arbejder på den anden....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis