Belægning på kæde (kædesav).

Jeg har lånt min nabos kædesav, til at fælde et træ.

Da jeg skal aflevere den - og vil file kæden - opdager jeg, at der sidder noget belægning som minder om "plastisk træ".

Jeg troede det var harpiks, så har forsøgt at lægge kæde i sprit og i renset benzin.

Mit gæt er, at det er fastbrændt savsmuld.

Har nogen et bud på, hvad jeg opløser det med?
Den kan med møje og besvær skrabes af med en skruetrækker.

Træd ikke på mine ledninger :o)
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er måskee rigtig nok, hvis du kan savet nåletræ.

Har du prøvet at save i (tørt) løvtræ for at rense kæden?
Tja, jeg plejer nu også normalt bare at save i lidt tørt træ hvis jeg har problemer med en kæde. Så plejer den at blive så flot at jeg næsten ikke nænner at slibe den.
Har du tjekket om kædesmøringen hvirker?
Lad saven køre i tomgang 10-20sek. når du så giver lidt gas skulle der gerne stå en tynd film af olie ud i luften, det er lettest at se hvis du holder sværdet hen over en avis eller noget lyst træ.
Selvom den smører som den skal kan der godt komme en belægning på tænderne når man saver i hvisse træsorter, eller ved bestemte arbejdsmetoder, det sker der ikke noget ved.
Hvis det er en sav med justerbar oliepumpe kan du evt. skrue lidt op for olien.
Forresten er der nogle der har et fif til hvordan man fjerner harpiks på selve saven?
Her i vinter har jeg fældet en masse sitkagran, træet har jeg som altid fået gratis, men der er et stort minus ved sitka, der er en kolosal masse harpiks i.
Efter kort tids arbejde er hansker, sav og tøj smurt ind i det.
Jeg har købt noget spray fra stihl til at opløse harpiks og fastbrændt olie, det hvirker også tildels, men hvis der sidder en ordentlig "kage" på håndtagene af saven kan det ikke rigtig tage det.
Jeg har prøvet mig lidt frem, det mest effektive jeg har fundet er fortynder, men det lugter fælt, mit værksted er i kælderen og der lugter af fortynder i hele huset når jeg har været igang!!!
Det jeg efterlyser er et produkt der effektivt fjerner harpiks uden at lugte og uden at være alt for giftigt!!!
Annonce
Ame, har du prøvet at smøre det ind i brun sæbe og lade det virke et døgns tid?

Ellers ville jeg anbefale at prøve med xylol. Men det er et mineralsk opløsningsmiddel, så det er ikke meget mere miljørigtigt end fortynder, men lugter knap så fælt.
Hej Lars ON
Takker for de gode råd.
Har netop gjort forsøget, da jeg har en sav stående der er godt sat til.
Jeg har smurt den ind i brun sæbe, så må jeg se imorgen om jeg så kan vaske den ren ude på græsplænen!
Det der xylol du nævner kender jeg ikke, hvor køber man evt. det henne?cool
Kæden fik en gang WD40, og efterfølgende noget "højtryksfedt på spraydåse" - og så så den såmænd helt pæn ud igen. Det er mest kosmetisk.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Borup kemi har Xylol på produktlisten, så det burde vel være til at få fat i de fleste byggemarkeder o-lign. Jeg har såmænd også set det i en Bilka butik.

Prøv at tjekke Borup kemi hjemmeside, der er garanteret en nærmere beskrivelse af produktet. Jeg har en bøtte stående og bruger det som jeg ville bruge renset benzin.
Citat fra Lars ON

Borup kemi har Xylol på produktlisten, så det burde vel være til at få fat i de fleste byggemarkeder o-lign. Jeg har såmænd også set det i en Bilka butik.

Xylol er et handelsnavn for Xylen, som er en kemisk afledning af det kraftigt kræftfremkaldende stof benzen. Xylen er det absolut skrappeste opløsningsmiddel tilladt i Europa, og har længe været mistænkt for kræftfremkaldende effekt. Under alle omstændigheder skal det bruges varsomt og med RIGELIG udsugning, da der er stærkt "malerhjerne"-dannende.

Helt alm. benzin er heller ikke ufarligt, men rummer nok med aromatiske forbindelser til at opløse harpiks. Prøv det. Afmonter f.x. kæden. Læg den i et lukket glas med benzin og lad det stå et par timer.
Og hæld så ikke benzinen på en motor bagefter ;-)
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også