Opel Astra med for højt CO

Nu er jeg ved at få grå hår i hovedet af min mormors Astra.
Det er en 1,4i NZ fra 92.
Til syn bliver den kasseret med for højt CO. Det ligger fint i tomgang men ved 2500 omd. ligger den på 0,5-0,6.

Nå jeg snakker med nogle kloge hoveder og de siger lamdasonde eller kat.
Imellem tiden kommer der så en sort brændt klump ud af udstødningen en dag jeg står og roder med bilen, så jeg skifter kat, da det menes at være den der var smeltet sammen.
Inden jeg så når videre begynder motorlampen at lyse ind imellem når jeg kører, så jeg udlæser fejl og den siger 44 Air/fuel mixture too lean(weak) altså for mager brændstofblanding.
En anden lamdasonde på og lampen slukker og jeg får bilen målt og den ser helt fin ud på alle tal.
Lambda tal omkring 985-1003
HC 50-80 stykker
CO på 0,1-0,2

Så jeg køre til syn omsyn dagen efter hvor CO igen er for højt.(0,5-0,6)
Så jeg for lov at køre en tur så den bliver godt varm og så måle igen.
Denne gang CO på 1,5.
Jeg får pænt lov at køre hjem uden at skulle betale, men bilen skal jo laves.
Jeg sætter nye tændrør i og skifter temp føler til motorstyring, men det synes ikke at hjælpe.

I mens alt det står på synes bilen at hakke mere og mere ved acceleration.

Nu er det så jeg skal bruge en der kan hjælpe mig med hvad dælen det så kan være??
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjae du har prøvet langt det meste af det jeg ville ha prøvet, og selv om du sikkert har skiftet det, så spørge jeg aligevel, hvordan ser luftfilter ud ? biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jo luftfilteret blev skiftet for 10000 siden så det burde ikke være det. Har desuden prøvet at køre uden. Det hjalp heller ikke.

Jeg har snakket med en der siger han før har været ude for at hele indsprøjningssysyemet kan være færdigt. Det synes jeg bare lyder helt vildt underligt. Bilen har trods alt kun kørt 220000 km.

Den bruger godt nok lidt olie, men gør alle gamle Opel biler ikke næsten det?
ja du har skiftet meget men prøv at cheke slangen over til map sensoren
det er den der sider oppe på torpedoen lige bag monopointen og slangen sider lige under pointen på manifolden og vender bag ud
Slangen ser fin ud, men kan selv MAP sensoren være defekt? Og i så fald give de symptomer jeg beskriver???
ja map sensoren kan godt give de problemer men jeg er noget i tvivl med de tal der er på testen har der været skiftet tand rem på bilen evt nogen der har prøvet at stille tænding
du har jo skiftet de tunge dele på den bil
så jeg er til bage ved chek tandrems indstillingen /tændings indstillingen de gir nemmelig en dårlig forbrænding og det på virker nemlig co talet en hel del
evt en vakum test/kompresions test jeg ved godt at kompresions testen er lidt komplex på en 1,4 med de rør der er til tændrørene
men start med chek af tand remmen og så tændings indstillingen
så vakum test skal være min 900 mba i minus i grøn felt på vakum meteret
så prøver vi der fra venligst eksmek
Annonce
Tandremmen står fint nok og tændingen er ok.

Jeg har idag målt oliestanden og på 100km manglede der en kvart streg. Altså omkring en kvart liter. Det er jo omkring 3,5% olie, hvis den kører omkring 14 på literen.
det vil altså sige at den bruger omkring 1 liter pr 400 km det kunne også være der at problemet ligger
hej har du cheket den slange der sider ned til krumtap hus ventilationen med det olie forbrug er der noget alvorligt galt men det burde så give et meget højt hc tal
men chek den ventilation til krumtap hus ventilationen ogå det filter der sider på blokken hvis det er stoppet skal alt under kompresionen jo op igennem af løbs kanalen fra topstykket til olie nedløbet til sumpen
Jeg vil lige tjekke den udluftning. Burde der så ikke være et tryk ud ved oliepinden??
Det kan ikke bare være en toppakning??
Eller selv motorstyringen?? Men det skulle den jo ikke bruge oile af.

Uha jeg er bange for motoren er færdig
Har lige givet den en danskvandskur. Altså hældte danskvand i indsugningen ved forhøjet tomgang. Resultat: der er "creme" på olie pinden og påfyldningsdækslet. Altså er der lidt for let adgang fra cylindrerne til olien ikke??

Det er vel sagt med andre ord et tegn på slidt motor/stempelringe??

Altså en anden motor....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis