Opel Astra med for højt CO

Nu er jeg ved at få grå hår i hovedet af min mormors Astra.
Det er en 1,4i NZ fra 92.
Til syn bliver den kasseret med for højt CO. Det ligger fint i tomgang men ved 2500 omd. ligger den på 0,5-0,6.

Nå jeg snakker med nogle kloge hoveder og de siger lamdasonde eller kat.
Imellem tiden kommer der så en sort brændt klump ud af udstødningen en dag jeg står og roder med bilen, så jeg skifter kat, da det menes at være den der var smeltet sammen.
Inden jeg så når videre begynder motorlampen at lyse ind imellem når jeg kører, så jeg udlæser fejl og den siger 44 Air/fuel mixture too lean(weak) altså for mager brændstofblanding.
En anden lamdasonde på og lampen slukker og jeg får bilen målt og den ser helt fin ud på alle tal.
Lambda tal omkring 985-1003
HC 50-80 stykker
CO på 0,1-0,2

Så jeg køre til syn omsyn dagen efter hvor CO igen er for højt.(0,5-0,6)
Så jeg for lov at køre en tur så den bliver godt varm og så måle igen.
Denne gang CO på 1,5.
Jeg får pænt lov at køre hjem uden at skulle betale, men bilen skal jo laves.
Jeg sætter nye tændrør i og skifter temp føler til motorstyring, men det synes ikke at hjælpe.

I mens alt det står på synes bilen at hakke mere og mere ved acceleration.

Nu er det så jeg skal bruge en der kan hjælpe mig med hvad dælen det så kan være??
Nu er jeg ved at få grå hår i hovedet af min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra eksmek

hej har du cheket den slange der sider ned til krumtap hus ventilationen med det olie forbrug er der noget alvorligt galt men det burde så give et meget højt hc tal
men chek den ventilation til krumtap hus ventilationen ogå det filter der sider på blokken hvis det er stoppet skal alt under kompresionen jo op igennem af løbs kanalen fra topstykket til olie nedløbet til sumpen


Jeg har tjekket slange, der er ikke noget. Desuden sidder der ikke noget filter af nogen slags. Slangen er kun en lille vinkelslange fra knasthuset ned til et rør der så gå ned til krumtaphuset.
Det er åbenbart lavet lidt anderledes fra Kadett til Astra, selvom motoren hedder det samme.
Det fandt jeg i hvert fald ud af da jeg købte en anden motor fra en Kadett og lagde over i. Den har ikke den udluftning i knasthuset som Astra har.

Nå men motoren skiftede jeg igår, og her til formiddag kørte jeg til syn, og den strøg lige igennem med den fineste CO.
Så nu kan den vel køre et par år igen.
Vi er vist flere der bare sidder og er målløse over din effektivitet!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tror også det var mere held end forstand at jeg i det hele taget kunne finde en motor. Jeg kunne selvfølgelig have kørt til den lokale ophugger, men så giver man jo hurtigt 4000-5000kr
Jeg slog op i den blå avis og fandt en komplet motor med gearkasse og det hele til 2000 kr som jeg fik pruttet ned til 1500.
Og det er faktisk utroligt let at skifte motor i sådan en bil. Der er jo masser af plads. Og alt giver umiddelbart sig selv. Det kræver kun noget til at løfte motoren ud med, så jeg lånte en talje som jeg hængte op i loftet i garagen.
Jeg tager 0 kr i timen når det er familie og venner.
Og 4500 kr i timen for alle andre.smile
Hejsa,

Selv om det er længe siden, vil jeg lige bidrage til tråden med mine egne erfaringer med en opel astra 1.4 med forhøjt co2. (min lå på 6+ ved syn) og alt for meget uforbrændt benzin i udstødning.

Problemet med min var at trykket i benzin-return slangen fra kaburator til tank var over 1bar for højt. Retur Slangen/røret havde fået et knæk inden i tanken (hvordan i alverden det så kan ske). Efter det blev rettet ud rettede alt sig og den smuttede igennem syn uden problemer.

Det var alt for mine bidrag.

Mvh
Dan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis