Lydisoleret musik rum

Hej

Mit band og jeg vi gerne til at spille/indspille i min kælder. Men det er meget åben for lyd, så mit spørgsmål er hvordan jeg lydisolere bedst? Har høet at ægge bakker skulle være gode!?

Det er 3-4 vægge der er tale om..?

Engang have mand, altid have mand :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen så har du faktisk hørt rigtigt, de store 30 ægs bakker blev brugt som lydisolering op gennem 60-70 i mange kældre. Netop bakkens form gør at den på det nærmeste dræber lyden. Men det skal være den type der er lavet af papmache.

V.h. Håndværkeren
Det er rigtigt, at æggebakker gør rummet mere 'lyddødt', dvs. tager mange af refleksionerne fra hårde vægge.

Men de lydisolerer ikke rummet som sådan, der kommer lige meget lyd gennem væggene. Så hvis formålet er at skåne husets øvrige beboere, skal der anderledes midler til.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det er da rigtigt Albino, men jeg mener nu at kunne huske at det også reducerede lyden ret meget på den anden side vægen. Måske fordi bakkerne blev malet så de blev hårde i overfladen, det er jo ikke papmacheen der dæmper lyden men formen på bakken der virker som en lyd dræber.
Desværre er lyd ikke sådan at bide ske'er med.

Det bedste er at lave "forsats vægge" -altså en isloleret væg i gipsplader som slutter tæt over det hele...jo tungere en væg der laves jo bedre.
Til Lofter findes der specielle plader som har isolering indbygget. prøv at Google på "lydisolering " jeg ved at Rockwool laver nogle...
Det er viktigt at huske at døre og vinduer, som er de værste "lyd huller" så her er det igang med diverse tætninger...

Ellers handler det så også om ikke at have store blanke flader, og her er tæpper det mest effektive og de kan da være kønnere at kikke på end æggebakker...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I taler om 2 forskellige ting. Som gammel rockmusiker kender jeg problemet.
Æggebakker dæmper ikke lyden en brik udenfor rummet. Deres funktion er at stoppe rumklangen så det ikke runger *inde* i rummet. Det er særlig et problem i kælderrum med hårdt gulv og hårde vægge.

Hvis lyden ikke må trænge ud kræver det tunge forsatsvægge med lidt afstand ind til den rigtige væg.

MvH,

Bent.
Annonce
Akustikregulering!! Det er rigtig nok med de tunge gipsvægge + isolering bag ved, husk luft bag dem og ingen fysisk kontakt.
Men glem ikke direkte luftlyd. du skal fuge helt tæt omkring.

Hvis du hælder til æggebakkeopsætning, så gør som profesionelle akustikfolk: Brug isoleringsplader, altså terrænbats som er rimelig faste og til at hænge op.
Hvis du bruger 50mm tykke bats, så er jeg ikke i tvivl om at de virker bedre end dine æggebakke, og du har også undgået at lave en livsfarlig brandfælde...

Hvis du synes de drysser for meget og er grimme, så klæb stof eller filt på med spray-kontaktlim... det har jeg ikke selv prøvet, men tænker det er nemt at arbejde med.

Mvh.
Martin Bank.

 
Kan anbefale bogen "Rock & Uld" af Jens Bak - den beskriver både løsninger på lydisolering og lydregulering. Har selv brugt den i forbindelse med hjemmebiograf-byggeri. Den er desværre udsolgt fra forlaget, men den kan lånes på de fleste folkebiblioteker. smile

/Bellini

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også