Elsparepærer.

Jeg syntes ikke at spare så meget, de går for hurtigt i stykker. Er der bare mig der er uheldig. Vi er en meget lille husstand, og jeg har mindst 10 pærer liggende der er uvirksomme. Det er ikke de helt billige fra eks. IKEA jeg har brugt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så smid lortet ud og køb de billigste du kan finde....

Citat fra PeterR

Jeg syntes ikke at spare så meget, de går for hurtigt i stykker. Er der bare mig der er uheldig. Vi er en meget lille husstand, og jeg har mindst 10 pærer liggende der er uvirksomme. Det er ikke de helt billige fra eks. IKEA jeg har brugt.

MVH
I modsætning til dig har jeg endnu ikke oplevet at en elsparepære dør - heller ikke Ikea-pærer. Mon du har overspænding på dit net? Check det evt med et multimeter.

/Henrik
Hør nu lige her kammerat, hvis ikke du kan bruge mit svar til noget, så lad være at skriv.

Kan da godt ske jeg har forklaret mig dårligt, men omkring sparepære kan det som regel ikke betale sig at købe de dyreste... Men jeg skal da med glæde uddybe mit svar til folk som dig.

Kig efter hvor længe fabrikanten lover at der er lys i pæreren. Kig dernæst hvor meget lysudbytte der er ift. en alm. pære. Dette kan variere en hel del. Lysudbytte måles i "lumen".

Sidst men ikke mindst. køb sparepære når de er på tilbud, hvilket de ofte er. Ellers bliver de alt for dyre ift. brug.



Citat fra jakob zp

StenKrog: Lad venligst vær med at svare hvis ikke du har noget brugbart at tilføje... dit svar kan man jo ikke bruge til noget som helst, ikke engang trække på smilebåndet over det.
Hej
Vi har efterhånden også skiftet en del sparepærer, nogle holder længere end andre, men det er ikke forskel som sådan på fabrikat,
Den længst levende sparepære var dog en ikea sparepære, må jeg indrømme,
men også her var de andre 2 forlængst afgået ved døden.
Vi har en voltstyrke på 230 - 232 volt.
Men hvis jeg skal af de forskellige mærker give et bud på hvad der holder længst, så er det OSRAM-s de billigste til 20-30 kr.
Har haft sparepære siden 1996. og har idag ingen almindelige pærer mere.
Skriver idag dato for isættelse af pærerne.

Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
Steen, når nu du har et konstruktivt svar, så smid det første gang istedet for at du skal svines til inden du giver det... Du kan jo godt gamle dreng.

Det er middelklasses pærer til 40-50 kroner.

Vi slukker altid lyset i rum vi ikke er i, og 10.000 timer der er sørme meget.

Jeg mener bare ikke at have fået i nærheden af 10.000 timer. Det er konstant lys i 416 dage.

Det sparer hverken min pung for penge eller miljøet, hvis pæren skulle tjænes sig hjem, skal den vel mindst holde i min ca. 750 timer (regnet meget sjusket med ca. tal).

Det tror jeg aldrig jeg har oplevet.

Vi har ikke overspændinger i huset.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
som der tidligere er nævnt, er min første indskydelse også en overspænding. evt. hvis i ligger tæt ved en transformerstation kan spændingen godt ligge nogen volt over de normale 230V. Køber i så pærer der kun er mærket med 230V siger min erfaring mig at de sjældent holder så længe, find hellere nogle med påtrykt 240 eller 250V istedet.

En anden ting kan skyldes hvis du har lysdæmper på, det er de færeste sparepære der er glade for dette.

Vibrationer kan også have indflydelse, evt hvis pæren sidder i en bord eller standerlampe, eller en loftlampe hvis der er beboelse oven over og der dermed kan forekomme vibrationer i loftet.

Hvis en pære flyttets til en anden lampe og feks. har ligget vandret og nu sættes lodret i en lampe kan det også få indflydelse på levetiden

Hvis der er tilsluttet noget på samme lysgruppe som pludseligt starter op med en høj opstartsstrøm kan det også give en kraftig ændrig kortvarigt i strømstyrken som kan påvirke levetiden

Jo flere gange der tændes og slukkes for lampen jo hårdere er det ved pæren

Men de to hyppigste grunde er gerne (som før nævnt) at enten spændingen er for høj i forhold til pærens påtrykte værdi eller at det ganske simpelt er for dårlige pærer. Det er i al fald den erfaring jeg har skabt mig i mine godt 10 år inden for elbranchen
Jeg kan tilføje at jo mindre man tænder og slukker for spare pærer jo længere holder de, jeg har bla. en lampe på lofts trappen der har brændt kontinuerligt nu i 2 år ( 5 W )
Det er meget svært at sige noget generelt om sparepærer (eller alm. pærer for den sags skyld).
Jeg har haft en af de tidlige udgaver af Phillips "syltetøjsglas" siddende først på mit wc og siden hend i en udendørs lampe, siden 1987.
Denne type sparepære er ikke udviklet til tænd/sluk mange gange, men mere til at brænde lang tid af gangen. Aligevel har denne pære holdt i alle disse år...

Jeg har omvendt også købt både billige "no-name" og dyrere "mærkevare" pærer som ikke holdt mere end 14 dage... så det er umuligt at sige hvad der er godt og skidt.

Men folk skulle være lidt mere kritiske mht hvor de vil have godt lys og hvor det bare er til orientering. I stuen skal lyset være blødt og behageligt, hvorimod i entre'en kan det godt være mere koldt, da det her handler om at skulle orientere sig.
I køkkenet er lyset rigtigt viktigt, da bøffen kan komme til at ligne noget fra et selvdødt dyr (der findes faktisk lysrør som hedder slagterrør, af den simple årsag at de fremhæver de røde farver, og dem vil vi gerne se når vi vælger kød)

Prøv at se på kødet næste gang du handler i en Fakta eller Netto, køb køddet, og tag det med ud i sollyset og se en forskel der er på farven.

Den værste er nok folk der spørger:
Hvilken sparepære skal jeg sætte i min PH lampe ?
Du skal IKKE sætte sparepære i PH ! Hvis du har råd til PH har du også råd til at betale for strømmen... PH lamper er lavet til glødelamper og du ødelægger intentionen med lampen ved at kaste en sparepære i.
Man bærer ikke kondi sko til smoking, bare fordi det er billigt !

Nå, det var lige et surt opstød... men efter 12 år i el-grossist branchen har man hørt det hele.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis