Honda 5 HK påhæng sætter ud under sejlads

Hej alle smile

Jeg har en Honda 5 HK påhængsmotor fra 2006 som desværre sætter ud under sejlads. Det virker som om det kun sker når den går for fuld kraft. Er der nogen som ved hvad dette kan være? Når jeg så trykker på "bolden" igen og denne bliver hård, kan motoren startes igen, dog har den i starten lidt svært ved at tage omdrejninger igen. Nogen bud?

Mvh

McGyver
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har den ekstern tank. Hvis den har det så har jeg har lige erfaret at det kan være den suger falsk luft ind. det kan være ved benzinfiltret på selve benzinslangen. Det kan også være et stoppet filter enten det på slangen eller i bunden af tanken.
Endelig kan det være slam i selve benzinfiltret. Har du smidt helt frisk benzin på tanken ellers kan du være uheldig at der er kondensvand i tanken og i filtret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

grandoldman: Sagen er den at jeg købte båden i nov. 2007 hvor jeg sejlede den hjem. Der var lidt over en halv tank tilbage, som har stået lige til nu. Det er deb benzin som jeg sejler rundt med nu. Det er forresten en ekstern tank.

Jeg har skiftet benzin filteret, checket pumpen, kigget i karb., kigget i filteret i tanken, men jeg synes ikke at kunne finde noget. Da jeg prøvesejlede i dag og den satte ud der var næsten ikke noget benzin i benzinfilteret!?

Mvh

Mcgyver
Jeg har oplevet nogenlunde det samme og har lige købt 2 nye spændbånd som man kan spænde med skruetrækker. De originale på en Mariner klemmer ikke godt nok om slangen der hvor den sidder fast på filtret.
Men der er heller ikke noget særligt krudt i gammel benzin. Jeg hælder altid det sidste på bilen når båden stilles på land for vinteren og så nyt friskt benzin når jeg skal ud og sejle igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Bare et banalt spørgsmål: Husker du at åbne luftskruen på tanken?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

ja, jeg har åbnet for luftskruen, hver gang! Jeg ved ikke om det har nogen betydning men nogle gange, er der ogs¨å problemer med at få "bolden" hård når jeg skal starte. Jeg kan bare pumpe og pumpe men den bliver ikke hård - er systemet utæt eller!?

takker

Mvh
Hvordan opfører bolden sig, hvis du ikke har sat slangen på motoren?

(1) Kan du med 3 - 4 tryk på den få den hård?

(2) Og hvor lang tid er den om at springe tilbage til normal form?

Hvis nej til (1) er systemet nok utæt og trækker luft ind ét eller andet sted, eller kontraventilen i bolden virker ikke.

Hvis den (2) er længe om at finde formen igen, er der en prop ét eller andet sted mellem tanken og bolden (måske gammel 2-takts olie som stopper filteret nede i tanken).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Tjek også tændkablet til tændrøret.
Jeg har på min Mariner været ude for at det rystede sig løs inden i, så der ikke længere var gnist.

Min erfaring siger mig også at et nyt tændrør på sæson er en OK investering (35 kr) for at undgå ærgelser.

Jeg har også af og til "luftbobler" i systemet (med ekstern tank). Men det gør for det meste, at den går ud i tomgang.

Forresten har jeg også prøvet at have revnet topstykke, så kompressionen forsvandt, når den blev varm og udvidede sig. Så var den umulig at starte igen indtil den var kølet lidt af. Det blev heldigvis klaret på garantien.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra albino

(1) Kan du med 3 - 4 tryk på den få den hård?

Ja det kan jeg.

Citat fra albino

(2) Og hvor lang tid er den om at springe tilbage til normal form?
Med det samme.
Citat fra jakob356

Tjek også tændkablet til tændrøret.
Jeg har på min Mariner været ude for at det rystede sig løs inden i, så der ikke længere var gnist.

Det vil jeg gøre!

Citat fra jakob356

Min erfaring siger mig også at et nyt tændrør på sæson er en OK investering (35 kr) for at undgå ærgelser.

Men selv om tændrøret er 2 år gammelt kan det vel ikke forsage et motoren pludselig "dør" under sejlads?

Det er som om at jeg lige kan sejl den karburatorfuld benzin jeg netop har pumpet ind via bolden, for som tidligere nævnt så var benzinfiltret tomt da den "døde" for mig sidst. Og en anden ting, kan det være kondensvand, idet tanken har stået halvtom siden nov. og det er som nævnte det benzin, uden ny påfyldning, jeg sejler med.

Tak for al jeres hjælp!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis