Ujævn gang i Mariner

Min Mariner 5 hk 4-takt fra 1999 er begyndt at falde i omdrejninger det er måske kun 50 til 100 omd/min ved fuld gas. Den har jo elektronisk tænding så det kan det dårligt være.
Den har fået nyt tændrør, nye benzinfilter, motorolie, renset karburator (som var ren som en nyvasket barnenumse) friskt benzin i en ren tank.
Og selve motoren er altid renvasket og fået en gang silicone spray.
Den har manuel choker og karburator.
Det eneste jeg kan stille (ud over tomgangsskruen som påvirker gasarmen) er en skrue som sidder i siden lige ved chokerspjældet, altså i luftindgangsenden af karburatoren.
Skruen sad 3,75 omgang ude og det kan virke som om den går bedre i tomgang 4 omgange ude.. Men er det ikke bare en blandeskrue til tomgang?? kan ikke lige huske det.
Vil lige tilføje at kontrolstrålen fra kølesystemen sprøjter lystigt som den plejer og vandet bliver koldt og varmt som det plejer - så termostaten virker umiddelbart som den skal.
Hvad kan jeg have overset.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke bare din motor prøver at fortælle dig at man aldrig køre for fuld gas i længere tid, det mest almindelige er 3/4 gas.
Det var jo et godt råd, tak for det! Hvorfor kan man gasse helt op?? Der burde være en blokering hvis det er så skadeligt. For øvrigt kan den også gøre det ved ca. 60% gas som er det jeg normalt sejler med, selvfølgelig lige med undtagelse af der hvor modstrøm og modvind i de snævre passager i sundet gør at fuld gas får båden fremad.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så er dit problem et helt andet Andy, din motor er for lille. Jeg ved godt at strømen kan være meget drilsk i sundet.
Hvad med en 10 Hk. så er du sikker på at komme frem, og med den behøver du jo knapt nok gå for halv kraft for at opnå bådens maximal fart.
Længden i meter er lig med bådens maximalfart i knob, eks. 5 m. = 5 kn. op til en vis grænse. (en supertanker på 200 m. kan jo ikke komme op på 200 Knob)
Alt det der er jeg jo godt klar over. Båden må max bære 7,5 heste men jeg klager ikke over farten fordi den sejler mellem 5 og 6 kn gennem vandet og det er tæt på max med en vandlinie på 5,45 m.
Den har ikke gjort det før.
Har tænkt over hvor meget glødetallet på tændrøret gør. Hvad sker der hvis tændrør er for koldt eller varmt.
Hvad sker der hvis jeg sætter større dysse i?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tror du ikke bare din motor prøver at fortælle dig at man aldrig køre for fuld gas i længere tid, det mest almindelige er 3/4 gas.

Jeg talte lige med mekanikkeren på Thyrøbund og han grinte lidt ad mig og sagde at hvis der var benzin nok med kunne jeg sejle til nordpolen for fuld gas, det var derfor man havde en omdrejningsbegrænser i den.
Der ud over mente han jeg skulle prøve nogle bedre spændbånd på benzinfiltret end dem den var født med, muligheden for at den kunne tage lidt luft ind der var der, også selv om man ikke kan se det med det blotte øje. Så det må testes.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Nu har den også fået nye spændbånd og nu snurrer den jævnt og med konstante omdrejninger. Og det på trods af at benzinfilteret stadig har en luftlomme stående.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Nu har den også fået nye spændbånd og nu snurrer den jævnt og med konstante omdrejninger. Og det på trods af at benzinfilteret stadig har en luftlomme stående.


Ohøj Jeg har aldrig set et benzin-filter, hvor der ikke er står en lille luftlomme - så tingene er vist ikke så ringe endda.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis