Hvornår bruger man søm, og hvornår skruer ?

Emnet siger vidst det hele.
Hvornår bruger man skruer, og hvornår søm ?
Og hvilke typer til hvad ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det var et stort spørgsmål med rigtig mange svar,min far sagde altid : en skrue der er slået i ,holder lige så godt som et søm der er skruet i .
jeg håber du får andre mere brugbare svar!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias.
Tror du ikke du husker en lille smule forkert, det hedder:
En skrue der er banket i holder bedre, end et søm der er skruet i !

Og så til spørgsmålet, se førhen hvor skruer var noget dyere at købe i forhold til søm havde vi en noget lunde opdeling af hvad der blev banket sammen med søm og hvad der skulle skrues sammen. I dag er det næsten sådan at man får skruer kastet i nakken som rabat når man forlader butikken, og med en billig skrue maskine kan det mange gange være mere holdbart at skrue tingene sammen. Før el skrue maskinen var det mange gange et møjsommeligt arbejde at skrue skruer i, hvis man da ikke lige havde råd til at købe en Patent skruetrækker. Det var dog langt fra hvermands eje at have sådan et avangeret stykke værktøj.
Da jeg i sin tid var i lære, havde vi en ordning med at vi lærlinge skulle skrue skruen helt i, svendene måtte banke dem halvt i og skrue resten. Mester bankede dem helt i !

V.h. Håndværkeren
Det er svært at gi' et svar på, i vor dage er det jo skruer der bruges over alt. Personligt synes jeg det ser farligt ud med alle de skruer, hvor man kan se kærven på lang afstand. Så jeg bruger søm til rækværker, terrasse mm. og stort set kun skruer til fastgørelse af beslag mm. Da jeg har anskaffet søm pistol er det så også det hurtigste, og pistolsøm har ikke så store hoveder. Jeg kan da erfaringsmæssig sige at, 20 år holder det ihvertfald.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
er der nogen der kender janky skruetrækker.!
det at pumpe skruerne i.!
så vidt jeg kan huske at det kan fåes i flerer størelser
hvor det længste er ca 1m lang i ud sået stand
og med mørkerød lakkeret træhåndtag.!
og til tider metalisk mørkerød.?

det er det i kalles pantent skruetrækker.!
kender ikke navnet, men en patentskruetrækker bruger man næsten som en cykelpumpe. jeg har 2 liggende.
kikkede lige på nettet det er det samme, billede vedlagt.
samtlige flere tusinde skruer i Tøffens ræling og lønningsliste er skruet i med dem, det gav en masse fine vabler i håndfladen.
tilføjet senere.
hans2.hansen har redigeret så meget i sit indlæg, efter mit svar, at dette lyder mere tosset end normalt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nu begynder I vel ikke at savne patentskruetrækkerne?
Jeg synes nok at der er et stort fremskridt med akkuskruemaskinerne! :-)

Jeg husker så smertligt, hvorledes disse skruetrækkere kunne fremmane vabler i stor stil! :-(

Jeg tror jeg har smidt min patent ud, da jeg havde set på den i en halv snes år uden at få ubændig trang til at bruge den.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har da også kun mine af ren og skær nostalgi, jeg tror ikke engang man længere kan købe klinger til dem.
jeg tror ikke mine kommer frem igen, så økologisk er jeg heller ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
For lige at bringe det opprindelige spørgsmål på banen igen, så er der vel nogle steder det er bedst at bruge skruer, eller søm?

F.eks så er skruer mere "skøre" dvs. det jeg mener med det er at hvis du skruer en skrue halvt i og giver den et par slag frem og tilbage på siden så knækker skuen meget hurtigt, hvorimod et søm er mere sejt, det tåler adskillige slag frem og tilbage uden at knække.

Dt jeg vil frem til er at der må da være nogle steder hvor søm er at foretrække pga. at træet kan arbejde og måske få skruerne til at knække

Venlig hilsen

Klaus
At skruer knækker skyldes vel at, de købes for ingen penge. Kvalitets skruer, skal man vist lede længe efter. Skruernes succes skyldes vel at ikke mange kan bruge en hammer mere. Jeg har lavet 2 terrasser, indtil videre 15 plantekasser á 3.4 x 1.5 m , ca 50m rækværk og der er ingen skruer i noget af det. Jeg bruger da skruer, men ikke fra onkel Harald eller lign., det er jo f.eks. ikke til at slå søm i murværk eller beton.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis