Trekantet vindue

Nogen der har nogle gode forslag til hvor jeg finder mig et trekantet vindue med målene 186 bred og 55,5 høj. Det skal ikke kunne åbnes, og være med energi rude.

Ole
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, siden vi har gang i GDS ånden her på forum, så kunne du jo lave det selv ?

Det er ikke så svært som det ser ud til hvis du er lidt handy med sndkerværktøjerne, især overfræseren. Ellers må du vel lige en tur forbi en snedker der kan lave rammen for dig, og siden en glarmester der kan sætte en energirude i.
Joh det kunne jeg vel godt. Vinduet sidder der sådan set allerede, men det er bar med et enkelt lag glas. Har egentligt siddet som et vindue ind til loftet, men nu har jeg lavet loft op over vinduet, derfor vil jeg gerne have et bedre glas sådan energi mæssigt.
En glarmester kan måske lave en energirude med mine mål?

Ole
Det kan han sagtens. Men husk at når der er tale om en trekant, så skal han også vide vinklen på min. et hjørne, eller han skal selv tage målene. Udskiftning af glas i et eksisterende vindue er dog en ret simpel opgave, så det plejer ikke at tage lang tid.
Der findes flere firmaer på Nettet, der gør i billig termoglas, men du ska være voldsomt sikker på din måltagning.
Mål alle siderne, hvor efter jeg, iflg. det jeg mener at kunne huske fra min geometriundervisning, mener sagen skulle være sikker.
Det kan være pokkers svært at finde vinklen med tilstrækkelig sikkerhed, hvis ikke den ene vinkel er præcis 90 grader.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det ikke ligemeget med vinklerne, bare man har de nøjagtige mål på alle tre sider?

Har man det, kan der ikke ske fejl!

Men husk at fortælle producenten om det er "stramme mål", så de kan trække lidt fra til "luft", udvidelser mv.

Tjek evt. også, om alle kanter er helt lige/jævne, så der ikke er opbøjninger, skævheder osv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Nej, det er IKKE ligemeget med vinklerne. Prøv at tegne en trekant med tre vilkårlige mål. Det kan du altså gøre på mere end én måde. Ved kun at have to faste punkter (stregen fra højrne A til hjørne B) kan du få TO steder det sidste punkt (C) kan være. Det er derfor man TRIangulerer når man skal finde placeringer, alternativt, skal man bruge en retningsbestemmelse (vinklen).
Indrømmet, der er "kun" tale om at glasset vil blive spejlvendt, med mindre trekanten er ligebenet, eller ligefrem ligesidet. Men i moderne energi ruder er det jo også et problem hvis man vender den mineralbelagte flade indad, eller den UV coatede side udad, er det ikke ?
Dvs at hvis man gør opmærksom på at målene er taget f.eks. "Set indefra", så skulle man være sikker på at få energitingene på rette side og sted?

Som jeg forstår diskussionen, er det vist stadig rigtigt, at en trekant med 3 kendte længder på siderne, kun kan blive rigtig. fsv det handler om en geometrisk trekant? :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad med et forsat vindue, isoleringsværdien er lige så stor som en energi rude
Ja, jeg er med på at vinduet skal måles præcist op. Jeg har målt bundstykket højden. Det ser ud til at trekanten er ligebenet, men det skal jeg lige have målt efter, så der skulle ikke være så mange ben i at regne vinklen hvis jeg skulle få brug for det.

Jeg havde først besluttet at bestille et lav energiglas fra den lokale glarmester og sætte i den eksisterende ramme. Han gav mig en pris på 2000+moms. Synes nu det virker lidt dyrt, men ok. For sjov skyld spurgte jeg net2vinduer hvad de skulle have for et nyt vindue, inkl ramme og lav-energiglas. De skulle så sjovt nok kun have 1900 inkl. moms. Synes nu ikke der er så meget at tænke over her. Eneste minus er leveringstiden på 6 uger, men det lever jeg nok med.

Ole
Ja, du er detsværre inde i en verden fuld af ulovlige karteller. Så der er nok ikke mange med disrespekt for Dansk Glarmesterlaug. De har alle samme mappe at gå efter.


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis