Bore huller til LK forfra dåser

Er der et sted på nettet man kan se hvilke mål man skal bore efter hvis når man skal monterer LK forfra dåser ? jeg er med på man skal bruge et Ø56 hulbor (jeg er med på hvordan man laver det til 1 stikkontakt, men hvad nu hvis jeg både har kontakt og afbrydere osv ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan finde en "borelære" på lk's hjemmeside www.lk.dk. der er alt du skal bruge.
Du skal bare lave en lodret streg der er lidt længere end de dåser du skal bore for til, når du så har boret til afbryderen skal kanten af det næste hul ramme kanten af det første, for at lave hul til en stikkontakt med afbr. skal du bore i kanten af det første hul så hullet bliver 1½ hul lang ialt.

Håber at det er til at forstå ellers må du jo skrive igen
MVH
Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
I forlængelse af goldek's indlæg: Bor kun ca. 1/3 ned i pladen, indtil du har alle huller afsat. Nu kan du bore dine hele og halve huller færdige...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Annonce
Nu har jeg selv lige boret en masse af den slags huller og efter min erfaring (og uden borelære) så gør man nemmest sådan:

Lav først en linie der markerer midten (vandret hvis det er et vandret modul osv)

M1: Bores bare som en Ø56
M1,5: Lav 2 krydser med 2.8 cm afstand og bor for i begge huller med kopboret så det går ca. 5 mm i (lad være med at bore helt igennem 1 før du borer den næste. Bor så igennem begge huller bagefter.
M2: Lav 3 krydser med 2.8 cm afstand og bor for i alle 3 huller ...
osv.

Grunden til at du skal bore for er at det ikke er til at styre boret ellers da du mister centrum fordi kanten af hullerne rammer næste huls centrum. LK's beskrivelse med borelære siger at man skal bore 1.hul ud, men det er altså ikke smart hvis man ikke har borelæren til at styre kopboret.

Husk at hvis du skal have f.eks. 2 M2 moduler ved siden af hinanden med separate rammer er du nødt til at lave ekstra afstand.

En M1 er f.eks. en afbryder.
M1,5 er en stikkontakt med afbryder
M2 er f.eks. en dobbelt stikkontakt uden afbryder.
Hvis du både skal have en afbryder som er 1 modul og en stikkontakt som er 1,5 modul i samme ramme skal du gøre følgende. Lav en lodret streg hvor afbryderen skal være. Sæt et kryds på stregen hvor centrum af afbryderen skal være. Fra dette kryds måler du 50 mm ned og sætter et kryds til.Her fra måler du 28 mm ned og sætter det sidste kryds. Nu har du de 3 kryds hvor du skal bore dine huller med 56 mm bor. Husk at bor lidt for i alle tre huller før du borer dem helt ud. Til info er standard højde på en afbryder 110 cm til overkant.

Hilsen Søren

Hilsen søren
Hvis du skal lave flere huller og i samme afstanf fra fx gulvet eller et gerigt vil jeg anbefale at du laver en skabelon. Skabelonen skal indeholde de centerhuller du skal bor op efter. med skabelonen er det langt lettere at bore flere huller placeret rigtigt.
Skabelonen lægger du så op mod kanten der skal være en fast afstand fra og du borer de to centre op med et ø6mm bor. Det passer til kopboret du anvender siden.

MVH Njord
LK har en skabelon med libelle og det hele, ellers kan du bruge nogle af ovennævnte metoder smile

Venlig hilsen

Klaus
Er det rigtigt forstået at der så skal laves 5 krydser med 28 mm afstand når der er tale om M3 (stikkontakt samt 2 afbrydere)?

Vh
Carsten

Vh

Carsten

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis