Træ til terasse... Superwood... Et hit ????

Jeg skal til at lave en ny træterasse. Overvejer at bruge "superwood" til gulvet...

www.superwood.dk

Er der nogen der har erfaringer med dette produkt? Eller tanker? Eller som har hørt noget om det?
Jeg har også overvejet eksotiske træsorter, men de kræver mere vedligehold, og er meget dyre... Så superwood lyder som noget for mig. Måske?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig at se drejer det sig om imprægneret gran. Hvad det særlige ved imprægneringen er, bortset fra at den er patenteret, ved jeg ikke.
Men gran er noget blødt stads, dvs. at holdbarheden over for slid er ringe.

Hvad med sibirisk lærk? Det behøver ingen imprægnering og er hårdt. Check det en gang.

MvH,

Bent
Jeg har set en lærk-terasse, der hurtigt blev næsten sort. Desuden slår lærk sig ganske meget i forhold til eksempelvis fyr... Lærk egner sig bedst som beklædning, synes jeg. Der kan vandet løbe af...

Det var nu mere erfaringer med dette superwood jeg efterlyste.... ?
Jeg kan nu heller ikke se det smarte i at bruge en SÅ blød træsort til et gulv. Det er jo ikke stål de imprægnerer træet med.

Lærk som tidligere nævnt er populært, men som du selv er inde på, så kræver det naturligvis at man lægger det korrekt, så vandet kan løbe af, og at man løbende vedligeholder det, eks. med oliebehandling.
Trykimprægneret træ kræver lidt mindre vedligeholdelse, men er så tilgengæld lidt hårdere for miljøet, kan ikke brændes i brændeovnen når du engang skifter terrassen ud, og er ofte lavet af så blødt træ at det er svært at høvle, og giver dermed en del splinter.

Men vil du have en HELT vedligeholdelsesfri terrasse, så skal du jo over i nogle uorganiske materialer, eks. beton. Og det var måske ikke lige sådan en terrasse du ville have ?
Jeg har hørt at træet bliver lidt hårdere at arbejde med af behandlingen. Altså lidt hårdere end blød... Men jeg håbede på at nogen herindefra havde erfaringer...
Annonce
Jeg har Ipé på min altan og det er jeg ruigtig glad for.
Er bestemt ikke gratis! Men mit får ingen olie eller noget. Det er hurtigt blevet sølvgråt og det er flot, set med mine øjne.

Ipé og teak skal kunne holde til IKKE at få olie. Og Ipé er langt hårdere end teak, hvilket skulle kunne give et rigtig langt liv. Træet er rigtig tungt, og der skal bores for osv. Men ellers nemt at arbejde med.
Ipé er langt billigere end teak!

Jeg har også nogle genboere der har lagt en stor terasse i eg. den har fået olie og der er ogslå lidt mørke partier. men den shal nok holde også hvis den blev helt sort... de fik en mængde høvlede ege planker leveret fra polen eller estland, og til en rigtig god pris.... Men det er jo nogle år siden nu...

Meget afhænger af hvad du vil ofre, og ikke mindst hvordan du vil have det til at fremstå.

MVH Njord
Sjovt, vi har faktisk overvejet Ipé... det er rigtig pænt. Men gik fra det igen, pga prisen, og da jeg ikke ved hvordan det ser ud efter nogle år... Men det ved jeg jo heller ikke med det her Superwood... Hmmm... Du har vel ikke et billede af den der sølv-farve Ipé får?
Gerne på banditten12(a)hotmail.com ...
Eller her, så er der måske andre der også kan se med...
ja SUPERWOOD hvad er det? det kan være alle former for nåletræ, superwood er når træet er nedtørret til ca 3-4 % vandindhold.
impegnering af træ: gran kan ikke imp.da fibrene i gran ikke kan modtage væsken, selv under meget højt tryk. det får en farve som går ca. 2 - 8 mm ind.skal det være gennemfarvet er det fyrretræ, det kan A. trykkes, d,v,s, kan bruges til jordkontakt.
hvis du vil lave en terasse der skal være vedligeholdelses frit. så køb det nye pvc + træfiber gulvbrædt. koster ca 350 kr. m2, fås i brun og grå.
Nu vil jeg så lige filosoferer lidt over jeres ønsker om vedligeholdelses princippet, når først det hele bare skal være vedlige hold.frit hvor ender vi så ?
Bliver ens ting ikke bare upersonlige ! Jeg tænker på at have sådan en terrasse der bare skal spules en gang imellem, det bliver da en død ting at sidder på.
Prøv nu at se på lystbådene, da glasfiberen efter hånden blev hvermands eje, tabte bådene også deres "sjæl" netop det ved at gå i foråret og nusse omkring skivet skrabe male o.s.v. Hyggelige dage blandt ligestillede og det var jo noget der gav et sammen hold også uden for bådpladsen.
I dag kender man knapt nok ejeren af den båd der står ved siden af ens egen hele vinteren.

Det jeg vil frem til, er at når alt efterhånden bliver arbejds frit, vedligeholdelses frit, mister det også "sjælen" det personlige præg.
Tak for jeres inputs.
Det var nu heller ikke en totalt vedligeholdelsesfri terasse jeg havde tænkt mig, for er ret enig med håndværkeren.

Jeg har nu bestilt... :o tadaaa... superwood. Så må jeg jo selv se hvordan det bliver med årene. Skriver nok lidt om det senere på året i denne tråd.

God (og produktiv)sommer cool
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også