Træ til terasse... Superwood... Et hit ????

Jeg skal til at lave en ny træterasse. Overvejer at bruge "superwood" til gulvet...

www.superwood.dk

Er der nogen der har erfaringer med dette produkt? Eller tanker? Eller som har hørt noget om det?
Jeg har også overvejet eksotiske træsorter, men de kræver mere vedligehold, og er meget dyre... Så superwood lyder som noget for mig. Måske?
Jeg skal til at lave en ny træterasse. Overvejer... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Nu vil jeg så lige filosoferer lidt...


Men det er altså NOGET mere praktisk at man har mere "kvalitetstid" nu om dage. Når jeg hygger med børnene hele ugen i et murstenshus, mens naboen knokler derud af med at male sit træhus.
Hele vinteren mens min båd ligger under pressening, kan jeg buge min tid på hygge eller andet mere int. end at stå på havenen som naboen og slibe sin gamle skude.
Hvorfor ikke invitere familen på åben grill på terrassen, mens du kigger ned på naboen som er igang med at slibe sit grønne gulv som har slået sig og skal behandels igen.
Man behøver heller ikke vælge en bøgehæk eller lign. så man skal stå 2 gange om året og klippe 1000meter hæk for at komme naboen ved.
Kunne jo også vælge et tag som holder bedre, og tage på ferie de 2 uger naboen er igang med at skifte sit.

Det ER da smart at ting ikke behøver at blive vedligeholdt hele tiden. Det mister intet. Tiden kan jo evt. bruges til at komme hinanden mere ved, uden at skulle arbejde for at mødes.

 

Første år - skiftede udhæng på huset (klinkebeklædning), købte ca. 800m lærk - gav det olie 3 gange - det var pænt indtil næste sommer hvor jeg gav det olie 2 gange men alligevel kom der mørke pletter i løbet af efteråret - og det vrider sig ekstremt selvom jeg har brugt 80mm A4 skruer for hver halve meter.

Andet år - lavede gavlender også i klink, denne gang i superwood - koster mindre end lærk, er totalt renset for skidt og generelt bedre kvalitet af træ - gennemblæsningen med imprægnering under tryk og varme betyder at alle "svage" brædder bliver kasseret eg. ved knasthuller som på lærk først falder ud året efter.

Superwood er bedre imprægneret end traditionelt trykimp da det er totalt gennemrenset - ved trykimp er savede ender svage da imprægneringen ikke er gennemgående. Det vrider sig heller ikke ligeså ekstremt som lærk, man behøves ikke bore for ved enderne da skruerne man anvender ikke behøves at være ligeså tykke som ved lærk - herudover behøves de ikke være syrefaste så de koster mindre end A4 skruerne man skal anvende til lærk.

Herudover skal man MINDST en gang om året behandle lærk, mindst 2 gange hvis det ligger plant ved jord + man skal feje sand over for at det forbliver pænt. Superwood bliver IKKE mørkt ligesom lærk hvis man er presset i tid og ikke lige får givet det i tide - herudover skal man generelt bruge mindre maling el. olie ved superwood da det ligger i imprægneringen at det er grundet fra fabrikken.

Mit lærk er idag så grimt at jeg har tænkt mig at overmale det med Gori - og hvis det vrider sig mere kommer det på losseren!!

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Morten.
Det lyder da dejligt, eftersom jeg har 300m superwood liggende, parat til at ligge på terrasse-skellettet. Lærk har aldrig været inde i billedet, men det har du jo så også fundet ud af, på den lidt trælse måde!

Pema skulle nok lige læse mit link til superwoods side... inden han udtaler sig.
Ingen rant uden et enkelt aber dabei - jeg har (endnu) ingen træterrasse, til hus-beklædning vil jeg ikke fremover betænke mig qua ovenstående - men specifikt for træterrasser er der jo det at man går rundt og sidder oven på det - og møbler rykkes frem og tilbage - min tanke er: hvor meget skal der til for at gardere sig når konens veninde vader ud med masochist-stilletterne på?? (inden hun flækker lårbenet på vej ud over kanten ;-)).

-Mine overvejelser ville her gå på at overveje en hårdere sort af noget mere langsomt voksende. Vil meget gerne høre noget mere når du er ved at være længere med dit projekt!!

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Citat fra jakob zp


Pema skulle nok lige læse mit link til superwoods side... inden han udtaler sig.


.. Nu var mit indlæg altså henvendt til "Håndværkeren" så måske skulle du læse mit indlæg, Jakob ZP, inden du udtale dig

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Hejsa

Jeg overvejer det selv superwood sammen med Ipé som jeg kan få til ca 400 per m2.
Hvad betalte du og hvordan ser terrassen ud i dag? Er der meget vedligehold?
Glæder mig til at høre fra dig.

Mvh.
Henning
Hej Henning.
Jeg kan ikke huske hvad Superwood koster... Men betydeligt billigere end Ipe.
Vores terrasse får Gori Træterasse, transperant, een gang om året, og holder sig derved rigtig pænt.
Kan godt anbefale Superwood, med det lille in mente, at man selvfølgelig skal være klar over, at der kommer lidt mindre såkaldte vindrevner, vil man have helt glat træ, skal man til pengepungen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også