Saltvandskølet i Ferskvand?

Hejsa..

Jeg er ved at overveje at købe min første lille båd, så jeg har lige et spørgsmål angående køling..

Har kigget lidt rundt på nettet og kan se at der både findes saltvandskølet og ferskvandskølet motorer og har lidt svært ved at finde en tråd der omhandler det herinde.. så mit spørgsmål lyder på om man kan sætte en saltvandskølet motor, både indenbords som undenbords i ferskvand uden ændringer eller om de kun kan sejle i de opgivne vandtyper?

Mvh
Søren
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren
Jeg kan godt forstå at du er forvirret, jeg er heller ikke 100% klar over hvad der er hvad, men som jeg har forstået det, så er den saltvandskølede motor et system hvor motoren tager vandet (ligegyldigt om det er salt, fersk eller brakvand) du sejler i, ind igennem motoren, som køling, dvs du har et åbent system. Den ferskvandskølede motor tager vandet du sejler i (ligegyldigt om det er salt, fersk eller brakvand) ind i en veksler, som køler noget ferskvand som cirkulerer inde i motoren. Dette system er som på en bil, hvor det bare er den kolde luft der køler vandet i motoren. dvs et lukket system.
Nu håber jeg ikke at jeg har byttet om på disse begreber, men dette burde være forskellen på saltvands og ferskvandskøling! Det burde også være komplet ligegyldigt om du sejler med den ene type eller den anden type i enten fersk eller saltvand. Den ferskvandskølede motor vil dog være at foretrække i saltvand, da du ikke får "salt" og snavs ind i din motor. Salt i motoren øger tæringen af din motor.
Håber at dette var svar nok, til at hjælpe dig videre i bådkøbet.
MVH Frank
Det er ganske rigtigt hvad greg skriver.
saltvandskølet er en kreds der suger vandet uden om båden ind i motoren og så ud i søen, havet eller hvad du nu sejler igen.
Det er den billigste løsning men på lang sigt tærer det også hurtigere motoren.
fersvand kan du kalde to-kreds. Den kreds der køler selve motoren har du kølervæske i som beskytter motoren mod tæring. og så er det kun selve varmeveksleren der bliver tæret.
Med to kredse er det også lettere at holde en konstant tempratur med en termostat i motoren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Grom. Hvis du havde holdt dig til dit motto, havde du undladt sidste linie, som er noget vrøvl, den væsentlige forskel er, ud over tæring at, der ved direkte saltvandskøling køres på 60 grader for at undgå saltaflejrnger i motoren. De lidt ældre motorer, var tildels bygget til det, men de moderne konverterede bil/industrimotorer er konstrueret til at fungere ved 80, og har således ikke den optimale driftstemp.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg skrev jo ikke at den ikke var lavet til en konstant temp. fordi den var et kreds. Jeg har bare så tit oplevet at termostaten ikke lukker pga møg eller tærers væk og der derfor er meget mere vedlighold ved et kreds.. Men jeg har måske bare været uheldig i de både jeg har sejlet med. Den mariner jeg sejler med lige nu har jo også termostat.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

normalt har man jo et søvandsfilter på en indenbords, og på en påhænger plejer pumpen at kunne findele tingene som slipper ind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Franne

Hejsa..

Jeg er ved at overveje at købe min første lille båd, så jeg har lige et spørgsmål angående køling..

Så mit spørgsmål lyder på om man kan sætte en saltvandskølet motor, både indenbords som undenbords i ferskvand uden ændringer eller om de kun kan sejle i de opgivne vandtyper?

Mvh
Søren


Som svar på dit spørgsmåll kan jeg klart sige JA.
Du vil kunne sejle i såvel salt som ferskvand med en moter der er beregnet til drift i saltvand. Dette uanset om der er tale om en eller to kredskøling eller ej.

Du skal checke motoren for tærring. Se specielt efter om tærezinkene skiftet og motoren ellers vedligeholdt. Ja og så i det haletaget at den kører ordentligt, kan starte osv.

MVH Njord
Du skal checke motoren for tærring. Se specielt efter om tærezinkene skiftet og motoren ellers vedligeholdt.

Min ex-svigerfar havde en gammel et-kreds benzinmotor. Tærezink var intakt, alt malet og vedligeholdt. Men pludselig begyndte den at suge lidt vand ind og ose hvidt. Vi regnede med det var toppakningen, så vi tog toppen af og alt var super-tæret og kontrast til hvordan den så ud uden på og til hvordan den så ud indeni.
Vi lappede en del med plastpadding metal og slibepapir og så fik den lov at sejle sommeren ud.
Hvis det er en ældre motor med en kreds ville jeg tage låget af vandpumpe eller termostathus og se hvor tæret den er. Det kan jo være den bare har fået en gang salgslak og zink.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Min saltvandskølede benzinmotor, og de par stykker jeg har haft før den, oser også hvidt. Ikke fordi der er tæring eller utætheder, men af den simple grund, at noget af kølevandet helt naturligt fordamper på rejsen fra bundventil gennem motor, manifold og til sidst den saltvandskølede udstødning. Det er således ikke nødvendigvis et tegn på tæring.

Med hensyn til holdbarhed: Det er meget sandsynligt, at en saltvandskølet motor tæres hurtigere end en ferskvandskølet. Den jeg sejler med for tiden er fra ´63, og min tidligere endnu ældre. De har ikke, trods flittig brug, været gennemtæret. Det er således ikke en regel, at en saltvandskølet tærer igennem.
grom. hvad var det for en gammel motor, som havde tærezink.? og hvor sad den

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er ikke sikker med det var vist en volvo.. den havde siddet i fra ny og båden var en monark 25. den var i hvert fald malet grøn.
Jeg fandt ud af at den brugte vand, fordi begge tændrør var den farve og havde det mønstre som var afbilldet i en gør det selv bog.
Den var så skilt ad weekenden efter ved hjælp af en "gør det selv" mekanikker. Og han dødsdømte den. Så kom vi pastpadding i nogle fine huller i topstykket og samlede den.
Jeg mener den hed en K22 men er ikke sikker for det var hvad manualen hed. Men syntes ikke alt lignede den. Og jeg kan simpelthen ikke huske hvor zinken sad. Men det er jo ikke sikkert at den altid er blevet skiftet i tide.
Den kørte så ca 10 timer resten af den sommer, og så kom der en yanmar diesel i vist nok på 14 hk.. Den gamle motor var vist 8 hk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også