hvor mange stammer skal jeg bruge???

hejsa..

vi skal have renoveret noget af huset, og vil lave det i træ.. vi har adgang til meget billige grantræer og vil derfor få fat i et mobilt savværk, vi har fundet ud af at vi skal have dem i 3 m. længder, men hvordan regner man ud hvor mange stammer man skal bruge???

Det vi skal bruge til slut er 125 stopler af 45x45.
Brædder til beklædning af vægge som er ialt 2,15 m høje og 74 m lange altså når det er regnet helt ud.
Samt til loft der er 2 m bred og 11,2 m lang.

Hvad str. brædder ville der være bedst og beklæde vægge og loft med..

Og kunne det være holdbart nok at få lavet tykkere brædder af gran til undergulv, hvor der skulle gulvtæppe oven på???
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på tykkelsen af træerne. Det er klart at jo tykkere et træ, jo flere stolper og brædder kan du få ud af det. en 45x45 kræver normalt "bare" en diameter på min. 50mm i den "tynde" ende, under forudsætning af at træet er nogenlunde lige.
Når det så er sagt, så lad for guds skyld være med at bruge friskt træ til at bygge hus med. Det skal enten ovntørres eller lægges i et opvarmet rum i 5-8 måneder. Ellers får du problemer med at træet begynder at slå sig når det skal af med sin fugt, og du får en masse bøvl med harpiks, knaster osv. Det er et særligt stort problem hvis du skal lave bærende konstruktioner med træet.
Ja ved godt at hvis træet er større, kan der komme flere ud af det biggrin

Det vil sige at man ikke bare kan skære det i stykker, altså det er jo ikke dicideret bærende konstruktioner der skal laves, det er bare "strøer" til loft, gulv og væggene stolperne skal bruges til, samt til bokse i en ponystald...

Træet der skal beklædes med, vil det også give problemer hvis det ikke er tørret???
I høj grad. For træet vil jo begynde at slå sig når det tørrer. Så selv om du oliebehandler træet, så vil det begynde at bevæge sig indenfor det første år, med nåletræer, noget hurtigere. Det betyder revner i samlinger, sømmene kan begynde at rive sig løs, brædderne kan flække, knasterne kan hoppe ud ol.
Hvis du vælger at lave det med friskt træ, bør du derfor som minimum beregne dobbelt så mange søm/skruer som normalt, og hvis konstruktionen har en klimaskærm så skru godt op for varmen (køb eller lej evt. et par store rumopvarmere og lad dem køre i et par måneder), så træet kan nå at tørre igennem hurtigst muligt. På denne måde kan du få overblik over alle problemerne inden det bliver vinter og kulden kan gøre reperationer besværlige.
Alternativt, så skal du som sagt ovntørre træet inden brug. Men vid at hvis du gør det, så slår træet sig ALLIGEVEL (det er også derfor du kan få skæve planker i dit byggemarked, producenten skal jo af med de dårlige planker ogsåwink, så du skal beregne omkring 30-40% mere træ end du faktisk har brug for da en stor procentdel vil slå sig eller flække så meget at det bliver ubrugeligt.

Når det så er sagt, så er en Ponystald vel ikke hverken opvarmet, eller behøver at være specielt vindtæt ?
Okay.

Så det vil egentlig ikke være en god ide at bruge det træ til væggene ovenpå, frem for gipsplader og træ fra tømmerhandlen??

Men til ponystalden vil de være fine nok, for nej der er ikke varme på..
Jeg beklædte mit værksted på 112 m2 med trykimprægneret, men alt for friskt, træ, som du er ved at rode dig ud i.
Jeg har nu skiftet de 2 langsider og den ene gavl ud!!! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg beklædte mit værksted på 112 m2 med trykimprægneret, men alt for friskt, træ, som du er ved at rode dig ud i.
Jeg har nu skiftet de 2 langsider og den ene gavl ud!!! :-(


okay.. Jamen så kan det jo godt være at det er billigere nu, men vil blive dyre i længden, hvis det skal skiftes ud alligevel inden for kort tid..

så tror bare jeg tager gipsplader og det træ fra tømmerhandlen.. men til stalden vil jeg gerne have noget rustikt træ, altså sammerne med bark mm til beklædningen af boksens og så selve kærnen (En bjælke) til hjørner mm.
Jamen det kan du da også få fra tømmerhandlen. Både brædder og stammer med bark på. Ovntørret. Alternativt, så tag kontakt til et savværk i dit område.

Friskt træ er træ der ikke har tørret ordentligt. Uanset om det så har ligget i 2 dage eller to år, så skal træet tørre. Men det er klart at hvis træet har ligget og dampet af (ikke været udsat for regn) vinteren over, så vil det være HURTIGERE (og dermed strømmæssigt billigere) at tøre træet næste sæson. Dvs. læg det i en opvarmet lade vinteren over, eller i en garage med udluftning sommeren over. Så bliver det MÅSKE tørt nok til at du kan bruge det til næste sæson. Med lidt varmeblæsere i garagen, så kan du måske nøjes med et par måneder til tørring. Så træet skal altså være MEGET billigt for at det kan svare sig at lave tømmeret selv.

Bemærk dog her at nåletræer generelt meget hurtigt taber barken når træet er bare nogenlunde tørt. Løvtræer vil være bedre til at holde fast på barken i mange år efter, og jo ældre et træ, jo bedre vil det holde fast i barken.
Citat fra Twist

Jamen det kan du da også få fra tømmerhandlen. Både brædder og stammer med bark på. Ovntørret. Alternativt, så tag kontakt til et savværk i dit område.

Friskt træ er træ der ikke har tørret ordentligt. Uanset om det så har ligget i 2 dage eller to år, så skal træet tørre. Men det er klart at hvis træet har ligget og dampet af (ikke været udsat for regn) vinteren over, så vil det være HURTIGERE (og dermed strømmæssigt billigere) at tøre træet næste sæson. Dvs. læg det i en opvarmet lade vinteren over, eller i en garage med udluftning sommeren over. Så bliver det MÅSKE tørt nok til at du kan bruge det til næste sæson. Med lidt varmeblæsere i garagen, så kan du måske nøjes med et par måneder til tørring. Så træet skal altså være MEGET billigt for at det kan svare sig at lave tømmeret selv.

Bemærk dog her at nåletræer generelt meget hurtigt taber barken når træet er bare nogenlunde tørt. Løvtræer vil være bedre til at holde fast på barken i mange år efter, og jo ældre et træ, jo bedre vil det holde fast i barken.


Måske du misforstod lidt, der er sådan at der bare skal savet af så man få stolpen i midten og det uden om skal være sådan i buede træ. altså kun glad på den side der skal sidde indad og det med bark og bue udad i staldgangen....

Men tror nu ikke det kan betale sig med det til 1 sal..
Jamen, så kan du da bare købe/montere en ovntørret stolpe og lave det hele, og så bagefter "beklæde" stolpen med en kvart skive træstamme på den udvendige side. De rent kosmetiske ting er der ikke noget større problem i at bruge friskt træ til. Det er som sagt kun hvis du kommer igang med de større konstruktioner, og især de bærende konstruktioner at det bliver et egentligt problem. Men igen... Gran er ikke vildt godt hvis du vil have den ru bark, det buede træ er dog ikke noget problem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis