Ny dør til værksted

Hej.

Jeg søger en ny dør til mit værksted, da den gamle ikke kan mere, plus den er ikke isoleret. Vil også gerne skifte karmen i samme omgang, da den gamle ikke har nogen "bundskinne" i (eller hvad det hedder wink Dørtrin i alu) så vandet kan bare rende ind.

Men hvor skal jeg måle på døren ? Er det yder karmmål jeg skal tage ? Eller hvordan ?

Har tit set at bauhaus har nogle, hvor der er et lille firkantet vindue (rombe) til ca en tusse. Er de noget værd ?

Endelig ville et link til en guide over hvordan man monterer en dør være dejlig wink
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dør og ramme købes normalt seperat når du køber indvendige døre, men normalt som sæt når du køber udvendige døre. Jeg er ikke klar over hvad den fra Bauhaus er, men det er værd at spørge om.

Herudover så behøver trinet ikke at være i alu. Jeg har træ på næsten alle mine, det skal jo bare være tæt. Alternativt, så kan du jo "bare" bryde gulvplanken op under døren, og sætte et dørtrin (i alu, plastik, marmor, brugte bleer, eller hvad du nu engang syntes det skal være i, bare det kan holde vind og vejr ude)

At montere en dør er ikke så svært, det er bare at sætte hængslerne fast i karmen. Det svære er karmen. Det er nemlig ret let at lave den lidt skæv.
Du starter med at købe en karm der passer nogenlunde i størrelsen (dybden) til dit hul. De udvendige mål skal naturligvis passe med de mål dit hul har. Lidt mindre er ok, lidt mere betyder problemer da du så skal til at skære. Det er let nok at skære af i "dybden" hvis der er tale om en trækarm (hvis du har en rundsav), men det er lidt triky at skære af i højde og bredde, da man normalt har nogle samlinger som der skal passe. Dybden bliver også et problem at skære af i hvis der er tale om en karm af/med plastik eller metal, eks. sikkerhedsdøre, branddøre ol.

Montering er, forudsat du har en karm i den rigtige størrelse, ikke så svært når man kender teknikken, som er nogenlunde som følger for en udvendig dør/karm:
Fjern den gamle dør/karm
Saml din nye karm og stil den i åbningen hvor den hører til (husk at den udvendige side normalt stilles HELT hen til kanten af den udvendige mur).
Skru evt. karmskruer fast i vægge
Skru evt. bolte fast i loft/gulv
Er der ingen medfølgende karmskruer skal du istedet sætte karmen i klemme med nogle kiler så den sidder præcis som den skal. Herefter sætter du døren i, og sørger for at sætte nogle 2mm afstandsklodser i begge sider så døren har lidt luft til karmen (det vil den normalt have hvis du har købt et sæt, men døren må ikke under månteringen klemmes så den senere er svær at åbne/lukke). Herefter tager du lidt PU skum og lægger et par cm tæt på (men ikke helt op til) ydersiden af døren. Dagen efter er PU skummen tør og holder døren. Du kan nu fjerne afstandsstykker og kiler og fortsætte din montering. Skær evt. overskydende PU skum fra hvis du gav døren for meget (det udvidder sig, så overdriv ikke brugen)
På den indvendige side fylder du nu hullet mellem karm og væg op med rockwool (du kan få en speciel fugestrimmel til dette formål).
Herefter fuger du den indvendige side med eks. pudsemørtel.
Herefter spartler du den indvendige side og maler hele lysningen, eller sætter fliser op eller hvordan du nu engang vil lave den indvendige afslutning. Er din karm dyb nok til at nå helt til den indvendige side af væggen, kan du istedet afslutte med en regikte.
Så tager du lidt acrylfugemasse og fuger den udvendige side af dørkarmen, hvis du er lidt usikker på hånden tager du hurtigt og dypper en finger i lidt opvaskemiddel, og kører fingeren langs med fugen få at få den til at ligge pænt, alternativt kan du købe en lille plastik dims til at lave lige fuger med hos dit lokale byggemarked (tror det hedder et "fugemestersæt" og så også har en svamp og et pudsebrædt hos Silvan). Dimsen bør du dog også lige smøre i opvaskemiddel inden du tager den i brug.
Så fik du en god opskrift på at sætte en dør i. Men må indrømme at skulle jeg sætte en dør i ville jeg ikke bruge skum til at holde karmen. Køb i stedet nogle kiler fra Knudsen kilen. Karmen må ikke sidde helt op af en væg der skal være ligemeget luft i begge sider. Så tager du 2 kiler og sætter dem i fra hver sin side så de låser hinanden det gør ved alle skruehullerne det vil sige du skal bruge 12 stk.

Start med at sørge for at siden med hængsler er i lod og passer i afstand. til begge sider og ikke buer. Så kan du skrue siden med hængslerne fast, tjek at bundstykket er lige (læs i vater). Tjek at siden med slutblikket er i lod på begge leder og ikke buer. Når den er lige og ikke buer skal den skrues fast. Nu hænger du døren på hængslerne og tjekker at den kører som den skal. Hvis den sidder som den skal kan du fylde ud med isolering og fuge med acrylfuge udefra. Ved ikke hvad afslutning der skal være indvendigt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Fiahgt

Så fik du en god opskrift på at sætte en dør i. Men må indrømme at skulle jeg sætte en dør i ville jeg ikke bruge skum til at holde karmen. Køb i stedet nogle kiler fra Knudsen kilen. Karmen må ikke sidde helt op af en væg der skal være ligemeget luft i begge sider. Så tager du 2 kiler og sætter dem i fra hver sin side så de låser hinanden det gør ved alle skruehullerne det vil sige du skal bruge 12 stk.

Start med at sørge for at siden med hængsler er i lod og passer i afstand. til begge sider og ikke buer. Så kan du skrue siden med hængslerne fast, tjek at bundstykket er lige (læs i vater). Tjek at siden med slutblikket er i lod på begge leder og ikke buer. Når den er lige og ikke buer skal den skrues fast. Nu hænger du døren på hængslerne og tjekker at den kører som den skal. Hvis den sidder som den skal kan du fylde ud med isolering og fuge med acrylfuge udefra. Ved ikke hvad afslutning der skal være indvendigt.


Husk lige at hænge døren på hængslerne og kontrollere at den lukker tæt til siden med låseblikket - og juster den evt. ind - inden den siden fastgøres.
Så er du sikker på at døren lukker helt tæt :-)
Citat fra Fiahgt

Så fik du en god opskrift på at sætte en dør i. Men må indrømme at skulle jeg sætte en dør i ville jeg ikke bruge skum til at holde karmen.


Enig, jeg vil også langt foretrække at bruge karmskruer. Som skridtet er beskrevet af mig, er det også kun hvis der IKKE er mulighed for at bruge karmskruer. Montering kun med kiler vil jeg dog normalt være lidt påpasselig med da de kun spænder nogle få steder på karmen, og derfor kan være lidt problematiske hvis der er en god chance for at karmen får et ordenligt gok og slår en kile løs, hvilket jo i højere grad er tilfældet for døre end f.eks. vinduer.
Tilgengæld, så tror jeg nu nok at kilerne som du foreslår, vil være lidt lettere for en begynder, hvis man ikke helt har styr på hvor meget og hvordan PU-skum egentligt udvidder sig, og derfor hurtigt kommer til at bruge for meget. Jeg mener nemlig selv (også selvom de prof. tømrere nok er uenige) at man ikke må bruge for meget PU-skum da det ikke er ligeså godt isolerende som eks. fugestrimlen er det, og det er derfor vigtigt at man har plads til denne også. Samtidigt giver kilerne også mulighed for nogle kuldebroer. Men da der i det her tilfælde kun er tale om en garage/værksted, så er isolering jo nok ikke et større issue, hvorfor jeg vil være tilbøjelig til at tro at din metode vil være den mest praktiske i situationen.
Lad være med at købe en dør i Bauhaus eller Silvan til 1000 kroner... Mine erfaringer med dem er ikke særlig gode.. Jeg købte 2 stk og skulle korte lidt af dem for at de kunne passe til hullet... men, da jeg fik savet lidt af den nederste del, kunne jeg se at maskinen eller montøren der havde samlet døren havde været meget ukoncentreret.. Døren var samlet med søm der var skudt i, men de var blevet skudt skævt i.. så hele den ene bagbeklædning på døren sad faktisk ikke fast

Det blev hurtigt rettet ved hjælp af lidt søm også videre..

vinduet som sad i døren havde ikke fået monteret listen helt til så der kunne teoretisk set løbe vand ind i selve døren... Længe leve silikone..

Og bundstykket skal skiftes med et stykke rustfrit stål der er 40 mm x 10 mm ellers vil du meget hurtigt komme til at sparke det istykker.. det er et meget billigt materiale døren er lavet af..

Jeg fortrød ihvertfald at jeg ikke ofrede noget mere og købte kvalitets døre..


Man får hvad man betaler for...

Held og lykkebiggrin

Mvh Mærsk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad med en sweedor ? Er det kram ? Har set dem til 1300 incl vindue, og 1100 uden ?
Jeg har købt og monteret en Swedoor-udhusdør. Havde aldrig monteret en dør med karm før, men der følger en udmærket vejledning med, så der ikke skulle være noget at tage fejl af. Jeg synes kvaliteten virker ok - min er godt nok monteret i et mere beskyttet miljø, hvor der ikke kommer direkte regn på, og skal den moteres helt i det fri skal den behandles med træbeskyttelse relativt hurtigt efter eller inden monteringen
HAr da skrevet en lille fejl i min opskrift.

Når karmen er skruet fast med karmskruer skal kilerne fjernes igen. Husk hullet til en karmskrue kun skalvære 6mm og de skal være over 100mm lange ellers falder døren ud igen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Et stk swedoor er hermed indkøbt smile
Endda til samme pris som de andre billige noname døre efter lidt rabat tongue
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også