bundmaling træbåd

Hej jeg er som sagt blevet ejer af ældre jolle tysk redningsbåd fra 1937. Som er ret sund i træet.
Den er eg på eg.
Dog kræver den lidt for at komme i top form.

Men det er i småtings afdelingen.

Men den her ind til nu været lakeret over vandlinjen og det er jeg påbegyndt efter at have skrabet den i bund.

Men den har tjære under bunden, midt spørgsmål er derfor hvilken type tjære skal jeg bruge?
Jeg har set at der findes flere forskelige typer tjære. og tøre det eller bliver det ved med at være lidt klistret. Hvor lang tid skal jeg lade det tøre inden den kan komme i vandet?
Eller skal jeg give den en bundmaling. Hvis jeg skal det skal jeg så have alt den gamle tjære skrabet væk.
Jeg regner med at det er bedst at få alt væk og så give træet en olie og eventuel noget træbeskytelse, inden noget nyt kommer på igen.?

Inden i selve båden er den også beklædt med tjære. Hvad er mest hensigtmæsigt her. Her tænker jeg at tjære ikke lige er sagen hvis den bliver ved med at være klæbrig, når jeg skal sejle i båden uden at ligne en spand tjære.
Men også ud fra at træet gerne skulle kunde ånde, men dog være modstands dygtig over for vand.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv træbåd og har desuden sejlet/vedligeholdt vikingeskib i mange år. Jeg forslår at du skraber tjæren helt af udvendigt og tørrer efter med terpentin for at gøre overfladen modtagelig. Nu grunder du med Hempel "Platin Primer" som er specielt udviklet til træskibe. Den tætner også, større revner skal kalfatres eller i det mindste have en omgang "Proof10" (forvarmet til ca 30 grader).
Derefter Bravo blød bundmaling, hvis det stadigt er lovligt. Hvis båden ofte trækkes på land anbefaler jeg "Mille hard racing" som bedre kan tåle mosten.
Indvendigt skal du også skabe i bund. Du kan evt. forbehandle med "Hempitox". Jeg bruger derefter en blanding af 1 del trætjære (endelig ikke kultjære!!) og 1 del koldpresset linolie. Nogen anbefaler at blande "Hempitox, Gori eller terpentin i og vi gjorde også det i mange år på vikingeskibet. Du opnår dog en bedre mætning ved at bruge en blanding som kun består af linolie og trætjære. Selvom mange foreslår at blande terpentin i skal du ikke lade dig lokke. Terpentin giver kun tilsyneladende en bedre indtrængning, men den fordamper og så har du en ringere mætning. Trætjæren konserverer i sig selv, men brug linolie med fungicid alligevel..
Blandingen må gerne være varm, dog aldrig over 50 grader, så ændrer linoljen sig. Blandingen skal have lov til at trænge ind, men tørres af inden den bliver klæbrig der hvor træet er mættet, men fortsæt behandling vådt i vådt til alt er mættet. Nu har du en velduftende båd som ikke smitter af.
Hilsen og god arbejdslyst, Styrbjørn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også