Vandtank om til brændstoftank

Jeg har en Askeladden 585 Freestyle m. 140 hk 4-takts.

Båden har 100 l. rustfast brændstoftank bagerst i kølen. Derudover har jeg ofte mindst 3x22 l. brændstofdunke med i båden.

Vi sejler i Godthåbfjorden ved Nuuk, Grønland. Det drejer sig om store afstande og ofte lange afstikkere, så er man så fri smile
Det er nødvendig med det ekstra brændstof.

Jeg har en 50 l. plastikvandtank i båden som jeg overvejer at lave om til brændstoftank, da det vil give lidt mere plads.

Jeg bruger aldrig vandtanken. Jeg kan bedre kontrollere vandkvaliteten i mindre dunke. Tanken vil selvfølgelig aldrig kunne bruges til vand igen.

Vandtanken er i noget halvgennemsigtig, hvidt plastik, er der nogen som kan give et bud på om det er bestandigt for brændstof?

Tak for relevante kommentarer
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nærmeste jeg kan komme det er at jeg selv har brugt forskellige dunke, 20 og 60 liters, af tilsynelande lignende plastic, dog ikke eddikedunke!!!!, til benzin, som jeg går ud fra er det drivmiddel du sigter til når du sige 4-takt.

Nogle af disse dunke, jo mindre jo værre, bliver noget bløde i strukturen og ændrer sig en del i faconen, alt afhængig af temperaturen. Jeg bruger dem når jeg henter benzin til min traktor og plæneklipper.

Alene pga disse formændringer, ville jeg være meget ræd for brud som ville være en trist ting i en båd ude midt på havet!

Jeg skal slet ikke kloge i om det plast, der er brugt til din vandtank er stabilt eller ej. Jeg turde bare ikke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er en del flere krav til en brændstofdunk end en vanddunk.. Derfor skal en dunk også være godkendt til opbevaring af brændstof..

Desuden er brændstof også et noget mere aggresivt medium at opbevare, hvilket en tynd vandtank måske ikke kan holde til i længden..

Så jeg må tilslutte mig KTM og sige, at jeg ville ikke gøre det.. Har du undersøgt om du kan få en benzintank/dunk, på samme størrelse som vandtanken og så skifte dem ud?

Mvh

Mark Herskind

Og så kan jeg ikke lade være at be dig hilse julemanden, når du går i luften sammen med 50 l benzin fra bunden af båden, og lige skal have en smøg (eller en anden form for gnist)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

vandtanken er lavet af polyethylen ligesom alle plastikbrændstoftanke.

Spørgsmålet er vel så egentlig om polyethylen per definition er brændstofbestandigt?.
Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at bruge en vand tank til brænstof, den er nok støbt i polyethylen men der bliver tilsat forskellige tilsætninger som gør dem egnet til enten vand eller brændstof. Eks. må du ikke bruge en plast brændstof dunk til ferskvand.
Og så er der også lige et forsikrings spørgsmål, hvis din båd er forsikret vil du ingen erstatning få hvis uheldet sker og du har brugt tanken til andet end det den er beregnet til.

V.h. Håndværkeren
under alle omstændigheder er det selvfølgelig ærgeligt at ødelægge en udemærket vandtank, ikke mindst af hensyn til evt. salg af båden.

Jeg har fundet nogle "blærebrændstoftanke" som kunne være interessante, da de kan proppes ned i ellers utilgængelige steder under dækket.

jeg arbejder videre med disse.

tak for kommentarer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis