udregning af strømforbrug på anlæg

hejsa

jeg ville hører om i kunne fortælle mig hvad legningen er for udregningen af strøm til mit anlæg i bil.. confused

hvordan gør jeg når jeg har bådet forsærker og radio der trækker strøm, og gerne vide hvor længe de kan spille når jeg kun bruger en blybatteri til at trække det.

forstærker og radio er på 15 W hver.
blybatteriet er på 17Ah 12V

og hvordan regner jeg ud hvor lang tid det tager at lade batteriet op, når jeg har en omformer til at lade med, der giver 12-13volt 5 amp

håber i kan hjælpe mig smile
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er ellers et lille batteri til en bil som kun har en kapacitet på 17 Ah (ampere timer) Nå men hvis du lader det med én ampere i én time får batteriet i princippet 1 amperetime (Ah) Den lader du nævner lader med 5 ampere (det falder nok lidt undervejs) så 4 -5 timer vil nok være passende.
Angående forbrug: Så bruger anlæget 30W (2 gange 15w) og da effekt(W) er lig spænding (volt) gange strøm (ampere) forbruger anlæget 2,5 ampere i drift og tømmer batteriet for 2,5 Ah pr time så rundt regnet burde anlæget kunne køre i ihvertfald 5 timer.

vh Anders
Nej, forbruget er IKKE 30 W.
De angivne effekter er maksimal *udgangseffekt*. Strømforbruget afhænger af hvor højt man spiller. Hvis det er klasse B forstærkere (det et det almindeligste) er effektiviteten højst omkring 25%.
Dvs. at hvis man spiller så højt som muligt er forbruget omkring 120 W, mindre hvis man spiller lavere. I øvrigt er det nok det dobbelte, for mon ikke vi taler om stereo, altså 2 x 15 W?

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis