drejning af aksel

Jeg skulle ha' drejet en lille aksel ø 20 , men den kræver bløde klør, hvad jeg ikke har. Nogen, som kan hjælpe. Det er til en træfræser og alt skal løbe.
Alternativt nogen med en centrerpatron med bløde klør, som kan købes/lejes/lånes til en sr-80

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lynæs.
Jeg tænkte på om du ikke kunne anbringe tre stykker træ på akselen og fastholde dem midlertidigt med et par elastikker til kloen på patronen griber fast om dem ?
Bare en tanke.

V.h. Håndværkeren
Bløde klør på en metaldrejebænk er ikke for at skåne emnet. Det er for at man selv kan dreje i dem mens de er på bænken, på den måde løber de 100% . Det er nødv. hvis man skal dreje en overfræseraksel, som skal op i en masse omdrejnnger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har du evt. en 4-bakket du kan spænde op i istedet?
Den kan du jo centrere præcist med et måleur.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
1. jeg har ikke en 4 klo
2. akslen skal ha' et pinolhul i den ene ende , men der skal drejes og skæres gevind i den anden . ikke til at lave mellem 2 pinoler.
der skal også drejes udv. men det kan jeg efterfølgende gøre mellem pinoler.
min egen patron har et udsving på 2 tiendedele på uret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kan du ikke dreje akslen mellem pinoler først og derefter skære gevindet med akslen i din centrerpatron?
Jeg mener - behøver gevindet være 100 % centreret?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
OK, så er der metoden som jeg selv ofte bruger:
Drej en bøsning i aluminium. den skal i dette tilfælde have en godstykkelse på omkring 1 mm. Drej den med en flange forrest som hviler mod bakkerne på din centrerpatron. Giv den en kørnerprik passende til en markeing på din patron, så kan du også bruge den i fremtiden.
Det bliver 100% præcist.

MvH,

Bent.
HansW der er mere end end et gevind.
Bent idéen kan måske bruges, har dog ikke noget at lave bøsset af p.t.
jeg går ud fra at bøsset spændes fast og drejes ud, og så gælder det om ikke at dreje det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs, at få fat i en stump 25 mm alu kan vel ikke være det sværeste. Hvis muligt, så find et stykke der er til maskinbearbejdning (legeret med bly). De andre typer alu er livsfarlige, knivskarpe meterlange spåner.
Drej ned til 22 mm, undtagen der hvor flangen er, stik af, vend om, bor og drej ud til 20 mm indvendigt. Husk at rejfe, i det mindste indvendigt.
Fordelen er også at du undgår spændemærker på din aksel når du bruger en bøsning.
Som sagt, giv den et mærke der viser hvordan den skal sidde, så kan du bruge den i fremtiden igen. Jeg har en hel æske med sådanne bøsninger jer har lavet i tidens løb.

MvH,

Bent.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis