Isolering af indervæg i Gasbeton hus

Jeg har påbegyndt et større projekt med at isolere mit nye (gamle) gasbeton hus fra 1959...

På alle ydervægge sad der noget murpap agtig noget + 12mm lægter + 12mm Celotex... Alt det har jeg pillet af, for det var ikke lige noget jeg ville leve med...

Nu står jeg så med et par bare ydervægge, og skal have dem isoleret... og her kommer så tvivlen omkring bedste metode og udføre det...

Jeg har f.eks. tænkt på Knauff Varmvæg plader, men det er hundedyre... alternativt, så et træ/stål skelet med rockwool istedet for...

Da jeg alligevel skal lave gulv og loft, så ville det vel være bedst og lægge en lægte på strørerne på gulvet og loftet så væggen bliver integreret del af gulv/loft.

? er nu, er det en fornuftig løsning, og skal der være afstand fra ydervæggen til lægterne eller kan de roligt sættes direkt mod ydervæggen.... Jeg vil helst undgå, at tage mere end nødvendigt af rummet...

Der er ikke radiator og tage hensyn til, da jeg laver gulvvarme istedet for. El regner jeg hellere ikke med vil være noget problem, da der I dag ikke er nogen stik på ydervæggene, og jeg regner ikke med og lave nogle ekstra.....

Tillægsspørgsmål....

Kan man sætte gips direkt på en indervæg uden at opsætte lister/lægter til og skrue dem op på? Vil nemmelig godt have en jævn/glat væg at sætte tappet på, og slippe for en masse reperationer af de pudsede vægge...

Mvh

Erling
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, først lige en afklaring: Du bruger udtrykkene ydervæg og indervæg i flæng, så jeg tror på at du mener den indvendige side af en mur udført i gasbeton. Mit svar vil derfor afspejle denne fortolkning:

Først og fremmest, ja, du kan godt sætte gips direkte på en væg (med lim eller evt. skruer) uden at du skal sætte et skelet op. Hvorvidt det er smart er en anden ting. Jeg har dog selv valgt at gøre det på mine indvendige vægge af samme årsag som dig, det er lettere end at skulle spartle og pudse i en evighed.

Hernæst: Varmvægsløsningen indeholder jo "kun" et par cm isolering, hvad enten du bruger den med rockwool eller EPS. Har du et fugt problem så SKAL du have udluftning mellem din isolering og din mur, da fugten ellers vil kunne samle sig her og give anledning til svamp ol. Når det så er sagt, så kan du sagtens selv lave et skelet og sætte eks. EPS plader op og siden lægge gips på, det har jeg selv gjort (og har også tidligere gjort det med rockwool). Med eps, lægger du "bare" nogle afstandsklodser (evt også af EPS) som pladen kan støtte imod, så der er fri passage for luften bag pladen.

Men du kan jo også vælge istedet at isolere UDVENDIGT. Det er ikke så svært som det lyder. Du har principelt set to gode muligheder:
1) Du kan købe nogle facade batts, og pudse direkte på dem.
2) Du kan lægge en masse isolering, og så bygge en skalmur udenpå.

Begge løsninger kræver dog lidt samråd med en prof, da det er relativt svært at lave pænt (og sikkert) uden viden herom.
At jeg bruger yder væg og indervæg flere gange skyldes, at det er 2 forskellige typer vægge...

Ydervæggene skal der laves en isolering af, da det er en 19cm masiv gasbetonvæg, og ikke mere.... Før sad der en slags sort murpap/dampspær med 1cm tynde lister som Celotex var sømmet op på.... Der var derfor luft mellem væg og Cetolex...

Jeg tror ikke umiddelbart der er fugt i væggene, men 100% sikker er jeg ikke... Men siden væggene er pænt over jorden, så kommer der ikke megen fugt den vej, hvis nogen...

Indervæggene er opbygget af mursten med 1,5cm puds.... Derfor ville jeg sætte Gips direkt på for at spare på arbejdet med at pudse det hele op... Jeg har også overvejret at banke pusset af, og dermed sætte gipspladerne direkt på murstensvæggen, og dermed bliver væggen ikke tykkere end I dag.

Det er ydervæggen jeg er mest usikker på, da fugt i konstruktionen jo ikke er videre godt..... Huset har I dag kun 300mm isolering på loftet, eller ingen ting.... Selv i gulvene er der 150mm hulrum... Så man kan godt kalde huset godt gennemventileret.

Mvh

Erling
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også