Pris på lille træhus

Goddag. Helt ny her på forummet så første spørgsmål: Er det et stort forum biggrin? Hvor mange medlemmer osv. ?

Men står og overvejer at bygge et træhus i en kolonihave på 40-50 m2.
Da det er en kolonihave vil jeg ikke ofre alt for mange penge (over 600 kilo)

Men ser det som en god mulighed at flytte derud i et "lille" træhus og når jeg evt. flytter i rigtigt hus bruge det som et lille sommersted osv. smile

Til sagen.
Har regnet med middelmådige materialer hele vejen igennem, altså ingen flotte parketgulve, køkken til 100.000, spabad osv.

Men et træhus på 40-50 m2 (nok nærmere 50) og evt. udgravning til en kælder af samme størrelse.
Tegltag, huset må dog max være 4 meter højt så vidt jeg husker.
Og så self. 1 køkken, 1 badeværelse og 1 stue og 1 soveværelse.
Regner med at lave åbent køkken ud til stuen i stueplan hvis det har noget med prisen at gøre.

Ved godt det lyder lidt "skrabet" der er jo masser af ting at købe og tage stilling til såsom simple ting som ledninger rundt omkring i huset, septitank, hvor meget træ skal købes, hvilket, godkendelser i hoved og røv osv.

Men det jeg leder efter er en ca. (CA med stort) pris på mit projekt. Skal siges at håndværkere har jeg i vennekredsen (= der spare jeg lidt) og så kender jeg en skovhugger som giver en god pris på træ.
Så huset bliver bygget selv og jeg graver selv ud til kælder osv.

Septitank skal jeg så have købt og leveret og evt. tilsluttet hvis dette er svært smile

Håber virkelig der er en der lige kan skyde en pris af, er ikke gået så langt endnu og få lavet plantegning og få sat en pris på af en prof eller lign. da jeg ikke ved om det kan betale sig endnu biggrin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja. Hvis du laver arbejdet selv, så skulle det jo ikke være noget problem at holde dig indenfor budget. Du skal naturligvis have ordnet byggemodning samt el af en aut.
Plus du skal være opmærksom på at det er svært at lave kælder, og rimeligt fordyrende for projektet. Normalt er det billigere at bygge til i længden istedet for højden, især hvis højden er NEDAD. Men den tommelfinger regel er mest gældende hvis man får det "gjort".
Hvis du skal have kælder bør du under alle omstændigheder bekoste en jordbunds undersøgelse, da du vil komme til at skulle grave ret langt ned (normalt omkring 1.75-2.00 meter)
Citat fra Twist

Tja. Hvis du laver arbejdet selv, så skulle det jo ikke være noget problem at holde dig indenfor budget. Du skal naturligvis have ordnet byggemodning samt el af en aut.
Plus du skal være opmærksom på at det er svært at lave kælder, og rimeligt fordyrende for projektet. Normalt er det billigere at bygge til i længden istedet for højden, især hvis højden er NEDAD. Men den tommelfinger regel er mest gældende hvis man får det "gjort".
Hvis du skal have kælder bør du under alle omstændigheder bekoste en jordbunds undersøgelse, da du vil komme til at skulle grave ret langt ned (normalt omkring 1.75-2.00 meter)


Okay, lyder lækkert hvis det kan lade sig gøre indenfor de 4-500 kilo smile

Ja har dog hørt kælder er lidt en priskiller og hvis jeg kan lave hele projektet uden kælder for eksempel 100.000 mindre så er det jo at foretrække, men hvis det koster alt i alt 50.000 ekstra for kælder så vil jeg da sige det er værd at overveje, specielt pga. der er begrænsning på 40-50 m2 i stuenplan så 40 m2 ekstra i kælderen kunne være guld værd.

Men prisforskel +/- kælder nogen bud på det ? Tænker det er ret dyrt at lave "toppen" af kælderen stabil nok til et hus kan stå ovenpå ?
Hvis du laver det hele selv ( altså det der er lovligt ) vil jeg gætte på at du vil skulle købe materialer for 200.000 til at få lukket huset. Altså incl isolering osv. Og tag. Her ud over kommer der så køkken, gulv og els samt bad.

Så ja med eget arbejde skulle du kunne holde det på 400.000 for stueplan på 45 - 50 kvm.

MVH Njord
Har prøvet at lave sommerhus - dog uden kælder. Valgte at købe et brugt bjælkehus med alt indhold (køkken, badeværelse osv.). Satte det op på egen grund for 300K incl. aut. el og VVS samt købt fundament. Alt andet lavede vi selv. Det kunne være en løsning når du lave en "skrabet" model.

/Inger

Den primære forskel på kælder vs ingen kælder er:

Du skal have en meget dybere sokkel, da soklen er din kældervæg. Det betyder meget mere gravearbejde og også arbejde med at smide jorden på plads bagefter.
Herudover så skal du have en etage adskilelse, hvilket også er arbejdsmæssigt tungt, og en del dyrere end bare at smække nogle fliser på et beton gulv.
Plus som en del af etage adskilelsen, så skal du have en trappe i såvel stue som kælder, med mindre du kan nøjes med udvendig adgang til kælderen, i hvilket tilfælde du så kan nøjes med EN trappe. Normalt skal du dog også hav en trappe OP til stueetagen, da man med kælder jo normalt hæver huset 1 lille meter over terræn.
Herudover så skal du jo have lidt flere vinduer. Selvom de ikke er store, så bliver de ikke nødvendigvis meget billigere. Det samme gør sig gældende for en ekstra dør.
Herudover så skal du jo så have materialer til indvendig beklædning, dvs. gips, træ, fliser eller hvad du havde i tankerne, plus du skal nok have ført el og evt. vand ind her også

Hvis du laver det hele selv og vælger lidt prisbevidste materialer, så er det da ikke utænkeligt at du kan gøre det for kr. 100.000,- men du vil nok samtidigt have ekstra udgifter til el og vand på op til kr. 15-20.000,- ekstra
Annonce
Citat fra njord

Hvis du laver det hele selv ( altså det der er lovligt ) vil jeg gætte på at du vil skulle købe materialer for 200.000 til at få lukket huset. Altså incl isolering osv. Og tag. Her ud over kommer der så køkken, gulv og els samt bad.

Så ja med eget arbejde skulle du kunne holde det på 400.000 for stueplan på 45 - 50 kvm.

Lyder sq godt, så er det pludselig tættere på en realitet end en drøm biggrin


Citat fra IngerW

Har prøvet at lave sommerhus - dog uden kælder. Valgte at købe et brugt bjælkehus med alt indhold (køkken, badeværelse osv.). Satte det op på egen grund for 300K incl. aut. el og VVS samt købt fundament. Alt andet lavede vi selv. Det kunne være en løsning når du lave en "skrabet" model.


Tja, hvis jeg kan få det HELT nyt for 400 k vil jeg foretrække det + erfaringer med at bygge selv og skaffe ting osv smile

Citat fra Twist

Den primære forskel på kælder vs ingen kælder er:

Du skal have en meget dybere sokkel, da soklen er din kældervæg. Det betyder meget mere gravearbejde og også arbejde med at smide jorden på plads bagefter.
Herudover så skal du have en etage adskilelse, hvilket også er arbejdsmæssigt tungt, og en del dyrere end bare at smække nogle fliser på et beton gulv.
Plus som en del af etage adskilelsen, så skal du have en trappe i såvel stue som kælder, med mindre du kan nøjes med udvendig adgang til kælderen, i hvilket tilfælde du så kan nøjes med EN trappe. Normalt skal du dog også hav en trappe OP til stueetagen, da man med kælder jo normalt hæver huset 1 lille meter over terræn.
Herudover så skal du jo have lidt flere vinduer. Selvom de ikke er store, så bliver de ikke nødvendigvis meget billigere. Det samme gør sig gældende for en ekstra dør.
Herudover så skal du jo så have materialer til indvendig beklædning, dvs. gips, træ, fliser eller hvad du havde i tankerne, plus du skal nok have ført el og evt. vand ind her også

Hvis du laver det hele selv og vælger lidt prisbevidste materialer, så er det da ikke utænkeligt at du kan gøre det for kr. 100.000,- men du vil nok samtidigt have ekstra udgifter til el og vand på op til kr. 15-20.000,- ekstra


Jamen har valgt ikke og lave kælder, bliver alt for dyrt og for besværeligt, det skal jo også lige kunne betale sig i form af gensalgsværdi biggrin
Har prøvet og lave et meget groft udkast af hvordan jeg havde forestillet mig mit hus skulle se ud.
Problemet er nu at jeg ved så og sige nada om hvordan processen fra idé til færdigt hus skal foregå nu

Der skal jo være styr på MANGE ting, og hvad kan laves selv, hvad kan venner hjælpe med og hvad kræver håndværkere osv.

septiktank i jorden (prof. lavet = halv-dyrt 20-30.000 ?)
Strøm skal lægges ind (koster 8000 prof)
Fundament (graver selv ud, prof lægger det - Pris ?)
Materialer Pris ?

Og så en masse spørgsmål såsom
- Hvordan skal det varmes op (intet varmt vand tilgængeligt) Gulvvarme i form af masseovn, el-radiator (dyrt!), el-varmtvandsbeholder og radiatore, pejs ?........

Er ret forvirret p.t hvem skal jeg snakke med for at få et seriøst bud på hvordan det hele skal foregå ? bygnings-Entreprenør, arkitekt, ingeniør ?

Men til billederne af huset, hvad ville i skyde på det ville koste at få skellettet rejst, ydersider på og tag lagt på med spær og det hele af håndværkere ?
Og hvor hurtigt ville det gå?
Jeg snakker evt. ren arbejdsløn her, men også gerne en pris på det hele i ALT ?

(Husk nu det er en grov tegning, er villig til at ændre ting hvis der er noget de er for dyrt osv. Det er klart )

[URL="http://img352.imageshack.us/my.php?image=55367675mk2.jpg"]55367675mk2.th.jpg[/URL]

[URL="http://img352.imageshack.us/my.php?image=80692948wj0.jpg"]80692948wj0.th.jpg[/URL]

[URL="http://img258.imageshack.us/my.php?image=88347624qz1.jpg"]88347624qz1.th.jpg[/URL]

[URL="http://img440.imageshack.us/my.php?image=56201861fj2.jpg"]56201861fj2.th.jpg[/URL]

Håber det kan bruges.
Jeg ved godt det virker lidt usportsligt, men prøv at klikke ind på nedenstående link.

http://www.hytte.dk/00003/00008/00040/

Jeg har selv luret på at bygge et hus, og faldt over denne side. Umiddelbart virker det meget billigt, også fordi jeg tror man kommer til at spare mange penge på småting, man ikke tager højde for ved de store materiale-bestillinger. Dog skal man jo lige have i mente at det er et råhus. Men man er stadig hjulpet godt på vej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis