Betonkrave ved tag

Hej med jer

Jeg er ikke helt klar over hvad man kalder den betonkant der ligger op til min tagflade (http://www.underdogmedia.dk/lavdetselv/murproblem.jpg)
Nogen der kan være behjælpelige med alternativer til sådan en fætter?

Den mur der er vist på billedet, vender mod syd og er ret medtaget og jeg har været en tur rundt i kvarteret for at se på huse på samme alder (1907) for at se hvad de har gjort.
Nogle har valgt at pudse kanten op igen mens andre har fået sat en zinkindækning på, som lige rager op over skiferen.

Kender I til andre muligheder hvorpå man kan beskytte det stykke murværk?

Det er ikke noget problem for mig at reparere det pudsede, jeg synes bare ikke det virker som en langvarig og holdbar løsning.
Syntes heller ikke at den løsning med zinken passede til byggestilen...
Ja problemer har vi nok af smile

Men giv et skriv, hvis I ligger inde med et par gode forslag.

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, i mit område er husene lidt yngre, der har man opsat lidt træ (ligner krydsfiner, men der er også nogen der har sat noget imprægneret træ op). Ellers kan jeg da forestille mig at du kan tage lidt af tag materialet og "folde" det over kanten.

I ældre huse ser jeg ofte at de pudser HELE gavlen, eller I hvert fald toppen af den. Alternativt, så vandskurer folk huset, så man ikke kan se farveforskellen i de lidt billigere/misfarvede mursten der sidder i toppen. I endnu ældre huse, der bygger man gavlen højere end taget, så du slet ikke HAR den afslutning.

Men for at foreslå noget lidt alternativt, kan du så ikke bare male de misfarvede sten så det ligner resten af de røde sten ? På den måde slipper du for så meget arbejde, og afslutningen op mod taget bliver præcis lige så flot som du selv kan lave den.
Citat fra ErikP

Det ser ud som om at der helt ude ved tagrenden blot er et tyndt lag puds. Kan du ikke bare gøre det samme ved resten og evt male med en murmaling?


Jo jeg har tænkt på bare at reparere det på samme måde, men jeg tænkte om der fandtes løsninger der var mere vejrstabile end beton.

Men det bliver nok enden af det....et dejligt projekt hvor man rigtigt kan stå og blive stegt på en stige en sommerdag smile

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Underforstået - brug den stærkeste cement der findes og benyt en diffutionsåben murmailing, så burde det holde i lang tid.
Er der ikke en murer på lds der kunne bekræfte dette?

Erik
Som elektronik mand ved jeg alt om mørtelwink

Mit gæt er at mørtlen er for hård og ikke kan arbejde sammen med murstenene. Mørtlen er meget grå/blå. det tyder på at der er meget cement i det, som gør den hård. Farven på den mørtel der er brugt til understryning viser forskellen.
Jeg ville bruge en kalk mørtel (Evt. Hydrat mørtel)med meget kalk og tilsætte betonklæber. Brug beton klæber til at forvande med.

Mvh Thomas

Gavlen må være hævet - sikkert i forbindelse med ny tagkonstruktion, hvor der er kommet undertag osv. Derfor ser man de nyere gule mursten, placeret under "puds-lappeløsningen" på overlappet mellem ny og gammel mur.

iøvrigt enig med thomas.

Mvh Jax
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også