Isolering under tag?

Vi er i gang med at renovere badeværelse på 1. sal. Vi vil udnytte skunken så badeværelset får en skråvæg. I dag er der ca. 150 mm isolering under undertaget. Hvor meget isolering skal der være i dag? Er de 150 mm nok? Det er svært at få plads til mere isolering - der skal jo også være luft mellem undertag og isoleringen, ikke?
Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal isolere efter følgende princip:
Undertag, isolering (95mm), dampspær, isolering (50mm) + 2 lags vådrumsgips og naturligvis vådrumsbehandling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må såmend gerne lægge din dampspærre HELT på indersiden af isoleringen. 1/3 er bare det maximale du må isolere på den varme side af en dampspærre. Hvad enten du vælger den ene eller den anden måde, så isolerer det lige godt.

Du SKAL ikke skifte ud til gældende krav, idag med mindre du renoverer for mere end 25% af bygningens værdi eller udskifter over 25% af klimaskærmen (mener jeg). Vælger du alligevel at skifte ud skal/bør du dog fordoble tykkelsen af din isolering.

Men jo, du har ret i at der skal være lidt luft mellem dit tag og din isolering, så isoleringen kan "ånde". Og du må endelig ikke trykke isoleringen sammen, da den mister effekt hvis du gør det. Isoleringen skal ligge løst.
OK, tak for input wink
Det vil sige at du anbefaler at jeg skifter til 300mm!?
Er det helt hen i hegnet at bibeholde de 150mm? Det vil kræve rimelig store ændringer at få plads til hele 300mm...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er kun ved nybyggeri eller større renoveringer du skal overholde visse krav.
Producenterne af mineraluld har på deres hjemmeside beregningsprogrammer, så du kan regne besparelsen ved ekstraisolering ud.
Men olieprisen falder jo ikke. Og en god isoleringstykkelse ser også godt ud på en tilstandsrapport.

se f.eks.
www.rockwool.dk

www.isover.dk

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det jeg siger er det samme som Hans er inde på. Hvis du har PLADS, så skal du lægge mere isolering. Hvis du ikke har plads, så er du ikke TVUNGET til at lægge mere end de nuværende 150mm.
Du skriver ikke noget om, hvor mange kvadratmeter tagflade du renoverer.

Du er rimeligt kørende med de 150mm, men ville da selv stile efter 200mm og derover, HVIS det er muligt inden for rimelighedens grænser.

Husk på, at det er de første mm der virkelig giver besparelser.

Vigtigst af alt er at isoleringen er præcist tilpasset, så du undgår kuldebroer.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis