Opfindelser? udvikling, etc?

Hey there...

Jeg går med en lille opfinder i maven der har ideer til den store guld medalje.
99% af dem er nok ikke brugbare pt eller bliver det aldrig, men én af dem må give gevinst wink

Jeg har det problem at jeg ikke har tid, midler eller den prof. viden der skal til for at føre visse ting ud i livet.
Er der mon en slags center hvor man kan henvende sig, hvor nogle tekniske eksperter gider se tingene an?

Har også tit overvejet om man ikke selv burde starte en slags website op for folk med en god ide/opfindelse som så kan søge en partner der har det krævede know how. Men det tar jeg til den tid.

Toby
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mange har gode ideer. men ideen som sagt er der jo ikke meget kød på. Så du skal have lavet en model, eller lave en forretningsplan. Ingen vil investere tid i en strøtanke...Så har du findet den gode ide, vi andre ikke har tænkt endnu. Så skal du videre med ideen, og få den til at blive noget konkret...Så er det muligt at finde nogle folk der vil være med på at investere i din ide.

http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/InnovationogSamfund/Ivaerksaettere/

http://www.evu.dk/default.aspx?pageID=7030&menuId=
Bri_Jac >>> Vil give dig ret smile Men jeg er typen der skal have hjælp til det med de modeller, demoer, prøver, tests etc.. Derfor jeg efterlyser noget i stil som det grandoldman kom med, interessant side by the way.

Men tak for svarene indtil nu, hvis nogen har mere, så bare keep it coming smile
Af erfaring vil jeg da gerne komme med flg. kommentar til det økonomiske og tekniske:

Visse investeringsforeninger og puljer tilbyder både hjælp til finansiering og i mange tilfælde også en begrænset adgang til ekspertise på området (hvis foreningen har den tilgængelig). Du skal dog være opmærksom på et par ting hvis du vil søge penge fra sådan en pujle.

1) Du skal ALTID have en forretningsplan, inkl. budget og pengestrømsanalyse klar. Og den skal være konservativ så du er sikker på at den kan overholdes.
2) Du skal have en model eller proof-of-koncept at præsentere, ellers er det ikke værd at investere i
3) Du må ikke have et budget på mere end kr. 3-500.000,- da du ellers ikke vil få mere end en lille del (10-30%) af firmaet når det er etableret. Tilbagekøb kan være meget problematisk/dyrt. Den kontrakt jeg fik stukket i hovedet gav mig 4,5mil kroner (1996) mod 70% af firmaet, som jeg kunne tilbagekøbe til noget der ligner 3 gange den aktuelle kurs om 5 år, eller 8 gange den aktuelle kurs efter 10 år. Hvilket iht. mine pengestrømsberegninger betyder at jeg aldrig ville kunne få penge nok til at tilbagekøbe kontrol over firmaet, hvilket betød at jeg personligt droppede ideen med at få lortet finansieret, da puljen ellers bare kunne vælge efter 5 eller 10 år at sælge deres aktieandel til en vildt frememd der bare vil have patentet og lukke biksen.
4) Du behøver ikke at have dit patent færdigt på dette tidspunkt. Det kan du lade firmaet ordne (inklusive udgifterne hertil). Pantentering kan godt løbe op i over kr. 100.000,-
5) Det kan ofte bedre svare sig at patentere i Sverige end i Danmark, da de danske patentmyndigheder ikke kan (finde ud af at) tage stilling til ny teknologi, og derfor ikke vil patentere noget de ikke kender i forvejen (og hvis ikke det er nyt hvorfor fa'en skal man så patentere det ?)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis