Montering a konfur 400v

Hejsa

Jeg er ved at sætte et komfur op, men kan ikke få skidtet til at virke. Kogepladerne virker, men det gør ovnen ikke.

Jeg har monteret:
Gul/grøn -> gul/grøn
Lyseblå -> lyseblå
Brun -> brun
Sort -> Sort

Der er så en Grå fase i overskud i forsyningssiden... Det kan jeg ikke forstå?
Der er ligeledes en afklippet sort på komfur siden, som er klippet af helt tæt ved ydderisolationen og altså ikke kan monteres.

Komfuret virkede der hvor det blev demontere, men jeg glemte desværrre at checke hvordan ledningerne var montere. Hvad forbinder jeg forkert siden det ikke virker?

Tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvaa med elektriker må jeg spøre.!
prøv at se på diagrammet bag på komfuret,evt bag bagpladen,det kan være monteret af en ukyndig,så regn aldrig med at et brugt komfur er monteret korrekt,det er direkte livsfarligt hvis du får monteret en fase direkte til stel på komfuret,så hvis du ikke selv ved hvordan du gør,SÅ FÅ FAT I EN ELEKTRIKER
FØR DER ER NOGEN DER FÅR STØD!!!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Normalt bruger et komfur 3 faser på følgende måde: 1 fase til 2 af kogepladerne, en til ovnen og den sidste til de sidste 2 kogeplader. Så mit bud er at de afklippede ledninger, skal samles. Eller du kunne bruge fase2 (Sort) til at forsyne alle 4 kogeplader. Dette gøres ved at du fjerner fase1 (Brun) og lave en lus (Ledning) fra frase2(sort), til der hvor du lige har fjernet den brune(fase1). Det bude den godt kunne trække, bare du ikke tænder alle kogeplader, på fuld blus. Så har du den brune lednig fri og den kan du så passende montere på den sidste terminal, på komfuret. Så skulle det køre.

Ps. Vær dog opmærksom på hvad der sker med ovnen, der kunne jo være en grund til at den ledning var klippet af...
har lige monteret et komfur hos en der selv prøvede første gang :-)
Da han så fik pillet det gamle fra og fik et nyt, mente han at det var bedst der kom en med et måleappeart og noget Know-how.

Han havde smalet ledningerne farveret, som han pillede dem af. Men jeg kunne så måle at der var 230V på den blå og at den ene af de sorte var Nul!!

Hjemme ved mig selv har jeg selv trukket kablet og selv monteret det i tavlen. Alligevel målte jeg efter, da jeg skulle sætte ovn og kogeplade til. Just in case...

Næstformanden

PS. Murphys lov: Successen med et forsøg er som regel lig mængden af ødelagt materiel...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er ikke et spørgsmål om at der er et ur i komfuret der skal indstilles? Mange nyere komfurer / ovne kan ikke anvendes før uret er indstillet... go figure...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis